Zakaz handlu w niedziele miał negatywny wpływ na Biedronkę, mimo że sprzedaż wzrosła

Olga Papiernik
31.10.2018 11:28
biedronka
fot. Jeronimo Martins

Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w złotych, o 3,7% r/r w III kwartale 2018 r., zaś w euro odnotowała wzrost o 2,6% r/r do 2,9 mld euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL) wzrosła w tym okresie o 0,8% r/r.

Biedronka niedziela

"Zakaz handlu w niedziele miał szczególnie negatywny wpływ w III kwartale, ze spadkiem liczby dni handlu o 8, co wpłynęło na wynik LFL w wysokości 2 pkt proc." - czytamy w komunikacie.

W okresie styczeń-wrzesień br. sprzedaż Biedronki liczona w PLN wzrosła o 6,2% r/r, zaś liczona w euro - o 6,5% r/r do 8,6 mld euro (i stanowiła 67,4% sprzedaży Grupy Jeronimo Martins). Sprzedaż w ujęciu LFL zwiększyła się o 3,2%. Jeronimo Martins podkreśla, że w całym tym okresie Biedronka nadal zwiększała udział w rynku.

"W nadal nieustabilizowanym kontekście dostosowań do zakazu handlu w niedziele, Biedronka nadal zwiększała udział w rynku (+1,7 pkt proc. od początku roku do sierpnia) i zapewniła sobie zyskowność na poziomie operacyjnym. Osiągnięcia te miały miejsce przy 16 dniach handlu mniej [niż rok wcześniej] oraz przy niższej inflacji cen żywności" - skomentował prezes Pedro Soares dos Santos, cytowany w komunikacie.

W I-III kw. 2018 r. wynik EBITDA sieci Biedronka wzrósł o 6,6% r/r do 622 mln euro (o 6,2% przy stałym kursie wymiany). Marża EBITDA wyniosła 7,2%, bez zmian wobec poprzedniego roku, podano także.

Wynik EBITDA Grupy Jeronimo Martins wzrósł o 6% r/r do 709 mln euro w I-III kw. br. Sprzedaż grupy zwiększyła się o 7,3% r/r do 12,8 mld euro.

Biedronka planuje powiększyć sieć o 40-50 sklepów w IV kw. 2018 r.

"Utrzymujemy pozytywne nastawienie w kwestii otoczenia gospodarczego i konsumpcji w Polsce. Biedronka będzie nadal dostosowywać się do zmian w zwyczajach zakupowych związanych z zakazem handlu w niedziele. W okresie dostosowawczym spółka w szczególności koncentruje się na umocnieniu swojej pozycji rynkowej, utrzymując jednocześnie efektywność i wydajność swojego modelu biznesowego. Jednocześnie wzrost gospodarczy w kraju - jeden z najwyższych w Europie - wspiera nasze zainteresowanie realizacją planu w zakresie otwarć sklepów z tym roku - w tym dodanie 40-50 nowych lokalizacji w IV kwartale" - czytamy w komunikacie.

W okresie 9 miesięcy br. Biedronka otworzyła 54 nowe sklepy (powiększając sieć o 27 placówek netto) oraz zmodernizowała 153 placówki, podano także.

W tym okresie capex grupy wyniósł 576 mln euro (wobec 522 mln euro rok wcześniej), z czego na rozwój sieci Biedronka przeznaczono 283 mln euro (wobec 174 mln euro rok wcześniej). Plan grupy na cały 2018 r. zakłada 700-750 mln euro inwestycji, wskazano dalej w materiale.

ISBnews/OP