Sprzedawca nie musi wydawać paragonu do ręki. Jest wyrok w tej sprawie

03.09.2019 14:47
Sprzedawca musi udostępnić klientowi paragon. Nie musi wręczać go do ręki
fot. Shutterstock/Sunshine Studio (ilustracyjne)

Dla skarbówki wydanie klientowi paragonu oznacza wręczenie mu potwierdzenia zakupu do ręki. Sądy mają jednak inne zdanie.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Spór paragonowy dotyczył koncernu paliwowego, który oferuje klientom aplikację na telefon umożliwiającą zapłatę za paliwo bez potrzeby stania w kolejce. Paragon należy wydrukować na stacji, klient dostaje też jego kopię w aplikacji mobilnej. Jeśli jednak klient nie wejdzie do budynku po odbiór potwierdzenia zapłaty, paragon jest niszczony, gdyż jego kopia dostępna jest w aplikacji.

Okiem skarbówki firma nie wydawała poprawnie paragonów klientom.

Zobacz także

– Samo wydrukowanie paragonu i pozostawienie go na ladzie w budynku stacji to za mało – miał twierdzić urząd skarbowy.

Jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, przepisy mówią o wydaniu paragonu, a nie o umożliwieniu jego odbioru. Co to znaczy? Klient musi dostać paragon do ręki – twierdził urząd.

Zobacz także

Sprawa trafiła do sądu, który stanął po stronie stacji benzynowej. WSA w Warszawie zwrócił uwagę, że kupujący nie ma obowiązku odbioru paragonu bez względu na to, czy płaci gotówką przy kasie, czy mobilnie przy dystrybutorze. Sąd nie widzi naruszenia przepisów w tym, że firma informuje klientów, gdzie mogą odebrać paragon.

Takie stanowisko potwierdza też najnowszy wyrok NSA w tej sprawie. W orzeczeniu podkreślono, że paragonu nie trzeba wydawać klientowi do ręki. Zgodnie z prawem, ważne jest to, żeby dokument był wystawiany w momencie sprzedaży bez prośby czy wniosku klienta.

RadioZET.pl/”Dziennik Gazeta Prawna”