Zamknij

Składka od reklam. Kto zapłaci nowy podatek? Szczegóły projektu

03.02.2021 07:48
podatek od reklam
fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER/East News

Składka z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej to nic innego, jak nowy podatek zasilający nadszarpnięty budżet. Pojawił się projekt w tej sprawie.

Nowe podatki w 2021 roku to wyjątkowo długa lista. Obok podatku handlowego i opłaty za napoje słodzone i małpki pojawi się jeszcze w bieżącym roku nowa składka.

Podatek od reklam zapłacą ci, którzy działają w sieci, gdyż ten rodzaj biznesu, przynajmniej w opinii ustawodawcy, nie ucierpiał znacząco na pandemii. Oto szczegóły projektu.

Podatek od reklamy. Kto zapłaci nową składką i kiedy?

Wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. To główne założenie projektu ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Cel? Ratowanie Narodowego Funduszu Zdrowia. Projekt znalazł się w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Ustawodawca podaje, że nowa opłata to odpowiedź zwiększone wydatki NFZ w dobie pandemii. Dziurę w funduszu ma zasypać nowa składka.

„Istotnym skutkiem zmagań polskiego społeczeństwa z konsekwencjami pandemii jest coraz szybszy transfer wielu aktywności społecznych do przestrzeni online” – czytamy w wykazie.  

Projekt wskazuje, że taki transfer spowodował „trudności z oceną rzetelności pojawiających się w mediach informacji, a także utratę poczucia wspólnoty i więzi z tradycją oraz ograniczony dostęp do dóbr kultury i pomników wspólnego dziedzictwa”. Dlatego też składki z reklam w 50 proc. zasilą NFZ, w 35 proc. trafią do nowo utworzonego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów oraz do Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków w 15 proc.

Kto zapłaci nowy podatek? W dużym uproszczeniu: ci, którzy na takiej reklamie zarabiają. 

Mowa o firmach cyfrowych o obrotach w wysokości co najmniej 750 mln euro rocznie, a także tych przedsiębiorcach, których przychody z tytułu świadczenia usług reklamy intranetowej na terenie Polski, przekroczyły w roku obrotowym równowartość 5 mln euro. W przypadku reklam konwencjonalnych składkę zapłacą dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące sieci kin, podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawcy świadczący usługi reklamy na terytorium Polski.

"Objęcie składką przychodów z reklamy przekraczających kwotę 1 mln zł z tytułu nadawania reklamy w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy, a w przypadku reklamy zamieszczanej w prasie kwotę 15 mln zł" - czytamy w wykazie.

Wysokość składki to 5 proc. podstawy jej wymiaru. Opłaca będzie uiszczana raz do roku a jej dokładna wysokość będzie wyliczania w oparciu o liczbę odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy w Polsce. Składka będzie też uzależniona od sposobu świadczenia usługi (prasa, pozostałe media) oraz rodzaju reklamowanych produktów.

Resort finansów szacuje, że wpływy z takiej składki w 2022 roku wyniosą nawet 800 mln złotych. Najwięcej pieniędzy na NFZ przekażą ci, którzy zarabiają na reklamach towarów szkodliwych dla zdrowia np. słodkich napojów.

Planowanym terminem przyjęcia go przez rząd jest pierwszy kwartał 2021 roku.

RadioZET.pl/PAP