Zamknij

Sieci handlowe walczą z inflacją lepiej niż RPP. Zakupy potaniały

17.11.2021 09:28
paragon po zakupach
fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Rada Polityki Pieniężnej z powodu wysokiego wzrostu cen dwa razy z rzędu zadecydowała o podwyżce stóp procentowych, co ma wpłynąć na wysokość inflacji za kilka kwartałów. W tym samym czasie sieci handlowe dokonywały cudów: wartość koszyka zakupowego badanego przez ASM Sales Force Agency zmalała o 1,33 procent.

Inflacja jest w Polsce najwyższa od 20 lat i jak przyznał NBP, w 2022 roku będzie jeszcze rosnąć. W październiku 2021 rok do roku wyniosła według GUS 6,8 procent, specjaliści obawiają się, że może przebić wartość dwucyfrową.

Z analiz wynika, że części produktów żywnościowych dotknęła cenowa apokalipsa: oleje podrożały o niemal 84 procent, produkty tłuszczowe ogółem o około 60 procent, a prawdziwie wysokie podwyżki są dopiero przez nami. W takich okolicznościach sieci handlowe dokonują cudów. Z badania ASM Sales Force Agency wynika, że średnia wartość koszyka zakupowego w październiku 2021 wyniosła 226,81 zł i była niższa o 0,07 procent w porównaniu do września i o 1,33 procent rok do roku.

Mimo inflacji zakupy potaniały. Jak zmieniły się ceny w sklepach?

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency analizuje ceny produktów wybranych do zestawienia i pokazuje, w której sieci handlowej zakupy są faktycznie najtańsze. Jak pokazują dane, najwięcej można oszczędzić w sieci, w porównaniu do której Biedronka i Lidl są wyraźnie droższe.

Wyniki badania publikowane są co miesiąc, co pozwala na dokładne śledzenie zmian cen. Zestawienie podsumowujące październik 2021 przyniosło sporą niespodziankę: mimo rekordowej, wynoszącej 6,8 procent inflacji, średnia cena za koszyk zakupowy obniżyła się 1,33 procent.

Badanie monitoruje ceny produktów w 11 największych sieciach handlowych. W październiku 2021 w 6 z nich były one wyższe niż we wrześniu 2021. Największą podwyżkę odczuli klienci sieci E.Leclerc: 6,56 procent miesiąc do miesiąca. W skali rocznej podwyżka była już znacznie niższa i wyniosła w tej sieci 1,3 procent. Carrefour stał się droższy o 0,64 procent, Intermarché o 0,41 procent. Spadek cen odnotowano za to między innymi w Macro, gdzie zakupy były tańsze niż przed rokiem o 17 zł.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 178,75 zł (mniej o 1,54 zł niż we wrześniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 281,86 zł (mniej o 6,77 zł niż we wrześniu). (…) Wartość koszyka zakupowego całościowo zmniejszyła się o 1,33 procent z 229,86 zł w październiku 2020 r. do 226,81 zł w październiku 2021 r.

ASM Sales Force Agency

Czy sieciom handlowym uda się dawać opór inflacji w przyszłości? Praw ekonomii nie da się oszukać: wyższe ceny energii, transportu oraz nawozów niezbędnych do produkcji żywności sprawią, że wzrostu cen produktów spożywczych nie da się zatrzymać.

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii: nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne. ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

RadioZET.pl/PAP