Seksistowskie reklamy zostały zakazane w Wielkiej Brytanii

19.06.2019 12:52
Seksistowskie reklamy zostały zakazane w Wielkiej Brytanii
fot. Olena Yakobchuk/Shutterstock (ilustracyjne)

Reklamy bazujące na stereotypach płciowych zostały zakazane w Wielkiej Brytanii. Aby uniknąć odpowiedzialności, twórcy spotów telewizyjnych czy billboardów muszą na Wyspach unikać pokazywania np. wyższości mężczyzn nad kobietami. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jak podało CNN, zmiany uchwalono w grudniu ubiegłego roku i weszły w życie w ubiegły piątek. Aby uniknąć kar np. pieniężnych, reklamodawcy muszą uważać na scenariusze, które zbyt mocno uwidaczniają stereotypowe postrzeganie kobiet i mężczyzn.

Jakie reklamy będą zakazane?

Za łamiące zakaz mogą zostać uznane reklamy pokazujące np. mężczyzn z podniesionymi nogami, kiedy kobieta sprząta mieszkanie albo podkreślanie atrakcyjności fizycznej jako przyczyny sukcesu w życiu osobistym i zawodowym.

Zobacz także

Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy (Advertising Standards Authority, ASA) wymienia również inne scenariusze reklam, które łamią nowe przepisy. Wśród nich te sugerujące, że atrakcyjny wygląd lub utrzymywanie domu jest priorytetowym zadaniem dla matek i jest ważniejsze np. od ich samopoczucia. Tak samo traktowane będą reklamy pokazujące gorszą pozycję społeczną przez wykonywanie typowo kobiecych prac.

Jednocześnie nadal będą dozwolone reklamy, które na przykład stosują pokazywanie tylko jednej płci w promocji produktów skierowanej dla mężczyzn lub kobiet, majsterkujący mężczyzna, kobieta podczas zakupów czy atrakcyjne osoby prowadzące zdrowy tryb życia.

Zobacz także

– Nasze dowody pokazują, że szkodliwe stereotypy dotyczące płci w reklamach mogą przyczyniać się do nierówności w społeczeństwie, z konsekwencjami dla nas wszystkich – podkreślił Guy Parker, dyrektor naczelny ASA.

Regulator brytyjskiego rynku reklam ma indywidualnie odpowiadać na każdą skargę dotyczącą łamania nowych przepisów.

CNN przypomniał, że w 2015 roku na plakatach londyńskiego metra pojawiła się reklama atrakcyjnej kobiety ubranej tylko w bikini z napisem „Czy twoje plażowe ciało jest gotowe?” (Are you beach body ready?). To gra słów, ponieważ wymowa słowa „plaża” („beach”) jest takie samo jak określanie „suka” („bitch”). 

Sprawa spowodowała ogólnonarodową dyskusję na temat seksizmu w reklamie.

Zobacz także

RadioZET.pl/CNN