Ceny w sklepach rosną. Kto najbardziej odczuje podwyżki?

30.09.2019 10:15
Rodziny najbardziej odczuły podwyżkę cen
fot. Shutterstock/wavebreakmedia (ilustracyjne)

Z analizy cen w dyskontach wynika, że najbardziej podrożał asortyment dla rodzin, najmniej – dla seniorów – wynika z badania MondayNews.pl

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

W ciągu ostatnich dwóch lat produkty kupowane zwykle przez rodziny podrożały o 11 procent. Seniorzy odczuli podwyżki w nieco mniejszym stopniu, asortyment dla nich zdrożał o 5 procent. Nieco bardziej podrożały towary z koszyka zakupowego singli – o 7 procent.

Eksperci nie ukrywają, że na liście produktów, których cena skoczyła najbardziej, znalazły się owoce. Odnotowano wzrost ceny o nawet 55 procent.

Wyjaśnienie rozbieżności w podwyżkach odczuwanych przez singli, seniorów lub rodziny upatrywałbym w różnicach produktowych. Dla przykładu cena ziemniaków sprzedawanych luzem wzrosła bardziej niż oferowanych w opakowaniu o wadze 3 kg.

– wyjaśnia dr Paweł Jurowczyk z Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Konsumenci musieli mierzyć się także z podwyżką cen warzyw. Jak wskazano w badaniu, kilogram ogórków świeżych kosztuje o 45 procent więcej. Tyle samo podrożały ziemianki.

Zobacz także

W koszyku zakupowym seniorów eksperci nie odnotowali większych podwyżek. Argumentowali to mniejszym spożyciem warzyw i owoców przez tę grupę wiekową niż w przypadku rodzin z dziećmi. Choć produkty takie jak majonez czy środki higieny zdrożały – nie były to duże podwyżki.

Największa wyniosła 3 procent – likier wiśniowy. Olej słonecznikowy, maślanka naturalna i mydło w kostce potaniały po 2 procent, a płyn do naczyń i filet z kurczaka – po 1 procent.

Zobacz także

Nieco bardziej niż seniorzy, podwyżki odczuli single. Ich koszyk zakupowy zdrożał o 7 procent.

MondayNews zwraca uwagę, że w zestawie artykułów dla singli znalazł się na przykład łosoś (filet), którego nie było w pozostałych koszykach. I ten produkt zdrożał o 12 procent.

– Z tego wynika, że ta grupa mocniej odczuła podwyżki niż seniorzy. Może to mieć związek z faktem, że na przykład osoby młode, aktywne zawodowo i niewychowujące dzieci mają większe oczekiwania względem produktów niż emeryci – analizuje ekspert z ABR SESTA.

Zobacz także

RadioZET.pl/MondayNews