Zamknij

Spór o kwadratową czekoladę. Ritter Sport wygrywa w sądzie z Milką

24.07.2020 10:13
Ritter Sport kontra Milka. Sądowy spór o kwadratową czekoladę
fot. Shutterstock/Koy_Hipster

Milka nie może sprzedawać na niemieckim rynku czekolady o kwadratowym kształcie – orzekł Federalny Trybunał Sprawiedliwości w Karlsruhe przyznając jednocześnie wyłączne prawo do sprzedaży kwadratowej czekolady marce Ritter Sport.

Czekolada Ritter Sport, jeszcze kilkanaście lat temu dostępna wyłącznie u naszych zachodnich sąsiadów, znana jest z charakterystycznego, kwadratowego kształtu. Tej cechy pozazdrościli marce twórcy czekolady Milka, która należy do koncernu Mondelez.

Niemiecki Federalny Trybunał Sprawiedliwości w Karlsruhe zdecydował jednak, że na niemieckim rynku, jedyną czekoladą o takim kształcie może być Ritter Sport.

Ritter Sport kontra Milka, czyli spór o kwadratową czekoladę

O sądowej batalii Milki i Ritter Sport czytamy na portalu BBC.com. Sprawa zaczęła się w 2016 roku, kiedy to właściciel Ritter Sport pozwał Milkę za wyprodukowanie kwadratowej czekolady. Jej historia sięga 1932, kiedy to Clara Ritter miała wpaść na pomysł stworzenia czekolady, która mieści się w kieszeni kurtki i waży tyle, co zwykły baton. Koncepcja przyjęła się, w 1970 roku producent kwadratowego przysmaku wypromował hasło opisujące swoją czekoladę  „Quadratisch, praktisch, gut”, czyli „kwadratowa, praktyczna, dobra”.

Zobacz także

Jak informuje portal BBC, w 1993 roku firma zarejestrowała kwadratowy kształt czekolady w niemieckim urzędzie patentowym. I to właśnie kształt czekolady stał się przedmiotem wieloletniego sporu sądowego. W niemieckich sądach zapadały kolejne wyroki na korzyść Ritter Sport, ale Mondelez, czyli właściciel Milki nie odpuszczał.

Sprawa trafiła do Federalnego Trybunału Sprawiedliwości w Karlsruhe, który stanął jednak po stronie twórców Ritter Sport.

Zobacz także

Sąd orzekł co prawda, że kształt kwadratu sam w sobie nie może być znakiem towarowym, ale w tym przypadku to właśnie on nadaje produktowi „istotną wartość”. Sąd argumentował, że konsumenci kupujący Ritter Sport poprzez kształt czekolady utożsamiają ją z konkretną marką, krajem pochodzenia i jakością. Jak czytamy w BBC, orzeczenie niemieckiego sądu może być jednoznaczne dla producentów czekolady: na niemieckim rynku, jedyną kwadratową czekoladą może być tylko Ritter Sport.

RadioZET.pl/BBC.com