Zamknij

Rekordowa nadwyżka w handlu. Zarabiamy na autach elektrycznych

14.01.2021 15:00
ładowanie samochodu elektrycznego
fot. PIOTR KAMIONKA/REPORTER/East News

Tak dobrego bilansu handlowego Polska nie miała nigdy w historii. W listopadzie 2020 roku eksport towarów wyniósł 103,4 mld zł i po raz pierwszy przebił pułap 100 mld. Kumulacja dodatniego salda trwa już 15. miesiąc. W skali roku Polska wzbogaciła się o 50 mld zł.

Koronawirus nie ma na polską gospodarkę tak dużego wpływu, jak można się było obawiać. We wrześniu 2019 roku zaczęła się dobra passa w bilansie handlowym i mimo lockdownu i recesji nie wygląda na to, żeby miała się skończyć.

Z danych NBP wynika, że listopad 2019 zakończył się dodatnim saldem handlowym w wysokości 7,9 mld zł przy rekordowym poziomie eksportu.

15. miesiąc nadwyżki handlowej. Rekordowy bilans płatniczy

Dodatni bilans handlowy był w ostatnich latach w przypadku Polski prawdziwym ewenementem. Przez całe dekady więcej pieniędzy trafiało z naszego kraju do zagranicznych partnerów, niż było u nas wydawane na produkty i usługi.

Do przełamania doszło we wrześniu 2019 roku – zawdzięczamy je przede wszystkim rosnącemu eksportowi usług i towarów, ale i niskim cenom ropy naftowej. Import surowców energetycznych bardzo niekorzystnie rzutuje na polskim bilansie handlowym.

Listopad 2020 przyniósł nowy rekord wartości eksportu, który osiągnął poziom 103,4 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 15,1 procent. Import towarów zamknął się kwotą 95,5 mld zł (wzrost r/r o 10,6 procent), co oznacza osiągnięcie dodatniego salda obrotów towarowych w kwocie 7,9 mld zł.

Bilans handlowy dla 12 miesięcy (grudzień 2019 – listopad 2020) jest dodatni i wyniósł ponad 50 mld zł. Polskie przedsiębiorstwa najwyraźniej wykorzystują swoją szansę na międzynarodową karierę, czego dużą zasługą jest rosnące zapotrzebowanie na samochody elektryczne.

Do wzrostu przyczynił się większy w porównaniu z 2019 r. eksport baterii samochodowych, urządzeń łączności bezprzewodowej, odbiorników telewizyjnych, odzieży oraz części motoryzacyjnych.

komunikat NBP

Głównym problemem elektrycznej motoryzacji jest obecnie zapewnienie odpowiedniej podaży akumulatorów. Polskie zakłady LG Chem pełnią ważną rolę w łańcuchu dostaw: wśród klientów zakładów znajduje się między innymi Daimlera, Porsche, Volvo, Audi, Renault i Jaguar.

Niewykluczone, że fabryka będzie dostarczać także ogniwa dla Tesli po otwarciu gigafabryki pod Berlinem. Lider rynku stara się co prawda produkować akumulatory samemu, w Chinach jednak korzysta z pomocy zewnętrznego dostawcy, którym jest właśnie LG Chem.

RadioZET.pl/Business Insider Polska/NBP