Zamknij

Będą zmiany w reklamach wyrobów medycznych. Koniec z fałszywymi lekarzami

14.10.2019 12:04
Reklamy wyrobów medycznych po nowemu. Koniec z fałszywymi lekarzami
fot. wavebreakmedia/Shutterstock (ilustracyjne)

Szykują się zmiany reklamach wyrobów medycznych. W projekcie nowelizacji znalazła się propozycja m.in. zakazu reklam z osobami udających lekarzy. Za złamanie przepisów dotyczących reklamy będzie grozić nawet do 2 mln złotych.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jak podał portal Prawo.pl, w piątek do konsultacji publicznych trafił projekt ustawy o wyrobach medycznych. Ma ona między innymi uregulować zasady rynku reklamy wyrobów medycznych.

– W projekcie staramy się dostosować przepisy dotyczące wyrobów do przepisów regulujących reklamę leków, dlatego też pojawi się konieczność emitowania ostrzeżeń przed stosowaniem wyrobów, konieczność opierania reklamy na obiektywnych i merytorycznych przesłankach, badaniach, publikacjach i rzeczywistych cechach wyrobów, pamiętając oczywiście o subiektywnym charakterze każdej reklamy i jej funkcji – podkreślił Grzegorz Cessak, prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL), w rozmowie z Prawo.pl.

Zobacz także

Koniec z fałszywymi lekarzami w reklamie?

Zgodnie z projektem, w reklamach wyrobów medycznych powinny znaleźć się następujące ostrzeżenia:

  • „Przed użyciem zapoznaj się z treścią instrukcji używania i etykietą bądź skonsultuj się z lekarzem” – w przypadku wyrobów, dla których nie zidentyfikowano przeciwwskazań,
  • „Przed użyciem zapoznaj się z treścią instrukcji używania i etykietą bądź skonsultuj się z lekarzem, gdyż ten wyrób medyczny może nie być odpowiedni dla Ciebie” – w przypadku wyrobów, dla których zidentyfikowano przeciwwskazania.

Co więcej, takie ostrzeżenie musi być dobrze widoczne dla odbiorców. Według projektu ma się znaleźć w dolnej części reklamy, nie mniej niż 20 proc. jej powierzchni, tekst ma być czytelny i nieruchomy oraz ukazywać się na ekranie nie krócej niż 8 sekund (podobna długość w przypadku reklam dźwiękowych).

Ponadto według propozycji nowego prawa reklamy wyrobów medycznych nie może sugerować, że użycie wyrobu umożliwia uniknięcie konsultacji lekarskiej lub zaleconej przez lekarza.

Zobacz także

Zakazane będzie twierdzenie, że wyrób medyczny jest nieomylny, niezawodny, albo, że coś jest pewne lub gwarantowane, a stosowanie wyrobu przyczyni się do poprawnego leczenia.

Mają również zniknąć z reklam wizerunki osób podających się za np. lekarzy lub przedstawiać osoby prezentujące wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód.

Prawo.pl podkreśliło, że zgodnie z projektem ustawy w reklamie wyrobu medycznego reklama nie może być skierowana wyłącznie lub głównie do dzieci. Zgodnie z propozycją przepisów nadzór nad reklamą sprawowany jest przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Za złamanie zasad reklam wyrobów medycznych może grozić wysoka kara – nawet do 2 mln zł. Ponadto w ciągu dwóch lat ma się pojawić elektroniczny system rejestrowania wyrobów medyczny, który ma zastąpić papierowy sposób zgłaszania.

Zobacz także

„Zapisy nieprecyzyjne”

Krytycznie do projektów zmian odniósł się Krzysztof Łanda, były wiceminister zdrowia oraz założyciel Fundacji Watch Health Care.

Niestety regulacja jest zbyt słaba, zapisy nieprecyzyjne, a całość nie odpowiada na najważniejsze zagrożenia płynące z fałszywych treści w reklamach – powiedział w rozmowie z portalem Prawo.pl.

Jego zdaniem projekt ustawy o wyrobach medycznych nie dotyka najważniejszych problemów, z którymi mamy do czynienia w Polsce w zakresie gospodarki wyrobami medycznymi.

Największym problemem w Polsce jest dostępność do wysokiej jakości wyrobów medycznych – szczególnie tych innowacyjnych, oraz bardzo wysokie współpłacenie do wyrobów medycznych na tle innych krajów Unii Europejskiej.

Krzysztof Łanda

Zobacz także

RadioZET.pl/Prawo.pl