Polska złomowiskiem Europy? Unijna analiza mówi o milionie złomowanych pojazdów

Piotr Drabik
19.04.2019 13:46
"Puls Biznesu": W Polsce złomuje się nawet milion samochodów rocznie
fot. Tomasz Kawka/East News (ilustracyjne)

Komisja Europejska uważa, że w Polsce nielegalnie złomuje się nawet milion pojazdów rocznie. Według „Pulsu Biznesu” krajowi eksperci szacują ich liczbę na 600 tysięcy.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

„Puls Biznesu” powołał się na najnowszy raport służb Komisji Europejskiej. Przedstawiły one raport roboczy na temat ochrony środowiska. Wynika z niego, że Polska jest „złomowiskiem Europy”.

Eksperci Komisji Europejskiej wskazują, że na polski rynek trafia wiele pojazdów, które są demontowane niezgodnie z prawem.

Zobacz także

Ile samochodów złomuje się w Polsce?

Nielegalny proceder ma polegać na sprzedawaniu sprawnych części z rozbieranych aut i wykorzystywaniu ich na rynku wtórnym. Natomiast niepotrzebne elementy i urządzenia są porzucane w lasach lub spalane, co zagraża środowisku.

W sprawozdaniu KE napisano, że „około jednej trzeciej nielegalnie demontowanych pojazdów w UE znika w Polsce”, co przekłada się na milion pojazdów rocznie.

W ocenie Komisji „85 proc. wszystkich złomowanych pojazdów w Unii może być nielegalnie złomowanych w Polsce”. Zdaniem gazety jednym z powodów lawinowego wwożenia do Polski zniszczonych pojazdów jest brak kar za niezarejestrowane pojazdy. 

Zobacz także

Polskie firmy zaskoczone

Alarmujących danych Brukseli nie potwierdzają krajowe statystyki.

– Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w całej Unii Europejskiej nielegalnie demontowanych jest 4,6 miliona samochodów. W Polsce natomiast w szarej strefie demontuje się rocznie około 500 tysięcy pojazdów zarejestrowanych w kraju i około 100 tysięcy sprowadzonych w celu demontażu z innego państwa Unii Europejskiej – powiedział Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.

W sumie więc w szarej strefie może być złomowanych około 600 tys. pojazdów. Wyliczeniami unijnych ekspertów są przedstawiciele branży złomowania pojazdów.

– Do przetworzenia docierają do nas tylko karoserie. Nie znamy więc historii pojazdów czy zasad ich rozbiórki w stacjach demontażu. Nie obserwujemy jednak, by w ostatnich latach na rynku gwałtownie zmieniła się liczba złomowanych pojazdów – komentował Waldemar Marek, prezes Złomreksu Metal z grupy Cognor, cytowany przez „Puls Biznesu”. 

Zobacz także

RadioZET.pl/Puls Biznesu/PTD