Zamknij

Prąd podrożeje. Rozwiązaniem ma być kampania edukacyjna

21.09.2021 17:39
pieniądze i liczniki energii elektrycznej
fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Polski Komitet Energii Elektrycznej zamierza przeprowadzić kampanię edukacyjną, która oswoi Polaków z nieuniknionymi podwyżkami cen energii elektrycznej. A te mają być bolesne: ENEA chciałaby, żeby od 1 styczna 2022 taryfy energetyczne podwyższyć o 40 procent.

Ceny energii elektrycznej niejednego Polaka będą kosztować już niedługo sporo nerwów. Rachunki za prąd znacznie bowiem wzrosną. Nawet rząd reprezentowany przez Jacka Sasina, ministra aktywów państwowych, poinformował że podwyżki opłat są nieuniknione.

Są one wynikiem wieloletnich zaniedbań w sektorze energetycznym, w tym na koncentrowaniu się na węglu.  Ponad miliard złotych kosztowało wybudowanie i wyburzenie części nowego bloku elektrowni w Ostrołęce, z którego zrezygnowano ze względu na brak możliwości uzyskania opłacalności eksploatacji. Koszty wytwarzania energii elektrycznej z węgla będą dalej rosnąc, między innymi z powodu wzrostu wyceny praw do emisji dwutlenku węgla. Skoro podwyżek nie da się zatrzymać, to może przynajmniej uda się do niej odpowiednio przygotować Polaków? Temu ma służyć kampania edukacyjna przygotowywana przez branżę energetyczną.

Wzrost ceny prądu. Branża szykuje kampanię edukacyjną

W obliczu inflacji najwyższej od 20 lat trudno wskazać produkt lub usługę, które nie drożeją. Dotyczy to także energii elektrycznej, której cena dla odbiorców indywidualnych ustalana jest odgórnie przez Urząd Regulacji Energetyki. URE ma za zadanie chronić konsumentów przed wzrostem cen nieproporcjonalnym do ponoszonych przez dostawców kosztów.

Dzięki temu użytkownicy indywidualni płacą za prąd znacznie mniej, niż niechronieni przez URE odbiorcy biznesowi. Nawet Urząd nie będzie jednak w stanie złagodzić podwyżek cen energii elektrycznej, jakich należy spodziewać się w najbliższej przyszłości.

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, Polski Komitet Energii Elektrycznej, zrzeszający także państwowe spółki energetyczne, przygotowuje specjalną kampanię edukacyjną dla Polaków. Poinformował o tym Maciej Kosc, dyrektor do spraw komunikacji w PKEE.

Rozpisaliśmy takie zamówienie. Chcemy zrobić kampanię edukacyjną, która pokaże Polakom, jak mogą się uchronić od podwyżek cen prądu, które są nieuchronne. Jak mogą zminimalizować ich skutki. (…) Bardzo ciężko było wybrać wykonawcę kampanii. Tym bardziej że nasze zamówienie było specyficzne, bardzo szczegółowe. Pracowaliśmy nad nim bardzo długo, bo chodzi nam o to, by uzyskać określony efekt.

Maciej Kosc

O jaki efekt chodzi – to na razie tajemnica. Polacy o sposobach ochrony przed wyższymi cenami energii elektrycznej mają dowiedzieć się z kampanii, która ma wystartować przed końcem października 2021 roku.

Nie wiadomo jeszcze, czy kampania będzie prowadzona tylko w internecie, czy też będzie obecna także w radiu i/lub telewizji. Od tego będą zależeć jej ostateczne koszta.

RadioZET.pl/Rzeczpospolita