Zamknij

Polski Prąd i Gaz. UOKiK: spółka zwróci klientom pieniądze

26.06.2020 18:33
Polski Prąd i Gaz. UOKiK: spółka zwróci klientom pieniądze
fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Jest decyzja w sprawie spółki Polski Prąd i Gaz. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że firma łamała prawo. Teraz musi zapłacić karę i zwrócić klientom pieniądze.

- Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Chodzi o zapis w umowie dotyczący opłaty za wcześniejsze rozwiązywanie umowy oraz automatyczne jej przedłużanie.

Zdaniem urzędu, taki zapis w umowie to wymuszanie na klientach dalszego korzystania z usług spółki. Firma ma zwrócić konsumentom niesłusznie pobrane opłaty i zapłacić karę – 183 tysiące złotych.

Firma Polski Prąd i Gaz zwróci klientom pieniądze

Spółka Polski Prąd i Gaz znana też pod nazwą Energetyka Pro oferuje sprzedaż energii elektrycznej i paliwa gazowego. Firma już 4 lata temu była na celowniku UOKiK. Wówczas urząd nałożył na nią karę 10 mln złotych za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Kolejne śledztwo dotyczyło zapisów w umowie dotyczących opłat za wcześniejsze zerwanie kontraktu.

 

Celem takiego zapisu jest wymuszenie na klientach dalszego korzystania z usług Polskiego Prądu i Gazu. Ogranicza to swobodę wyboru sprzedawcy energii elektrycznej, co jest niedopuszczalne

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Co więcej, spółka nie zawierała z klientami umów na rok, czy dwa lata. W grę wchodziły długie okresy: 48, lub nawet 60 miesięcy. Wcześniejsze zerwanie umowy kosztowało klientów nawet 17 złotych za każdy miesiąc, o który umowa została skrócona. Łączna kwota opłat mogła wynosić nawet 1000 złotych.

Zobacz także

UOKiK miał też zastrzeżenia co do automatycznego przedłużenia umów na kolejny okres z góry określony. Jeśli klienci nie złożyli oświadczenia na 45 dni przed końcem umowy w sprawie zakończenia współpracy, spółka automatycznie przedłużała umowę. Wówczas jej zerwanie wiązało się z dodatkowymi kosztami.

Zobacz także

To działanie niezgodne z prawem, gdyż jak twierdzi UOKiK „nie można domniemywać milczącej zgody konsumenta”. Do przedłużenia umowy niezbędne jest uzyskanie oświadczenia woli klienta.  

Ze względu na charakter produktu, czyli zapewnienie ciągłości dostaw prądu lub gazu, dopuszczam jedynie automatyczne przedłużenie umowy na czas nieokreślony, przy czym konsument musi mieć w każdej chwili możliwość wypowiedzenia jej bez żadnych kosztów

– mówi Tomasz Chróstny

Spółka poza opłaceniem kary, musi oddać klientom pieniądze. Powinna poinformować wszystkie osoby, które wniosły opłatę za wcześniejsze zerwanie umowy i poinstruować je, jak odzyskać pieniądze. Firma ma na to 4 miesiące od uprawomocnienia się decyzji UOKiK.

RadioZET.pl/UOKiK