Polska to czwarty eksporter mebli na świecie

Rafał Mandes
02.02.2018 00:31
Polska to czwarty eksporter mebli na świecie
fot. Alberto Castillo Q./Unsplash

Polska jest 4. eksporterem mebli na świecie i 6. największym ich producentem - powiedział w czwartek dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Michał Strzelecki. Ocenił, że w 2018 r. w rankingu eksporterów powinniśmy zająć 3. pozycję i wyprzedzić Włochy.

Jak zaznaczył podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami, na koniec 2017 roku w polskiej branży meblarskiej było zarejestrowanych ponad 27 tys. przedsiębiorstw. "Na stałe dają one zatrudnienie 151 tys. osób" - powiedział.

Dodał, że 43 proc. polskich firm sprzedaje w sposób zorganizowany swoje meble za granicę. "90 proc. produkcji trafia na eksport, 10 proc. pozostaje na rynku polskim" - powiedział.

Głównym odbiorcą mebli z Polski pozostają, jak wskazał, Niemcy. "Na drugim miejscu plasuje się Wielka Brytania, następnie Czechy i Francja" - wyjaśnił. Dodał, że w 2016 roku Polska wyeksportowała meble o wartości 9,2 mld euro. Dało to naszemu krajowi czwartą pozycję w światowym rankingu eksporterów po Chinach, Niemczech, Włoszech.

"W światowym rankingu eksporterów mebli powinniśmy w 2018 roku zająć trzecią pozycję - do Włoch nam naprawdę niewiele brakuje" - ocenił.

Z kolei, według wstępnych szacunków analityków firmy B+R Studio wartość produkcji sprzedanej branży meblarskiej w 2017 r. wyniosła 46 mld zł.

Odnosząc się do wartości sprzedaży w 2018 roku Strzelecki powiedział: "Zakładamy, że produkcja sprzedana powinna zbliżyć się do 50 mld zł, czyli wzrost o ok. 10 proc.".

Mówiąc o wyzwaniach stojących przed polską branżą meblarską wskazał na "wdrażanie nowych technologii", "budowę dużych, silnych i rozpoznawalnych marek, promocję polskiego przemysłu meblarskiego".

"Okazuje się, że bardzo dużo naszej produkcji, choćby w Arabii Saudyjskiej, sprzedawane jest jako meble niemieckie" - zaznaczył obecny na spotkaniu prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Jan Szynaka. Jak zaznaczył, należy stworzyć "polską markę meblarską w świecie". "Chcemy jako branża łączyć naszą siłę w prezentacji zewnętrznej na szczeblu międzynarodowym" - mówił. Służyć ma temu m.in program Polskie Meble w PFR, zakładający współpracę w promocji polskiej branży meblarskiej z PAIH w ramach zagranicznych biur handlowych Agencji.

Promocji polskiej branży służą też m.in. Międzynarodowe Targi Poznańskie i organizowane w ich ramach targi Meble Polska. W tym roku, jak zapowiedział Józef Szyszka z Międzynarodowych Targów Poznańskich, na tym "wydarzeniu wnętrzarskim" zaprezentuje się ponad 1300 firm i marek. "Targi zajmą powierzchnię 10 boisk piłkarskich" - powiedział Szyszka. Ma je odwiedzić 25 tys. zwiedzających z ponad 50 krajów.

"Przygotowywane są specjalne kolekcje meblowe na wyłączność" - powiedział. Wyjaśnił, że chodzi o tzw. secret rooms, czyli ekspozycje prezentowaną w ramach zamkniętych przestrzeni dla kluczowych kupców, dysponujących największymi budżetami zakupowymi. "Taka jest specyfika handlowania przy tych poziomach obrotów, jakie osiągamy jeżeli chodzi o meble polskie" - powiedział.

Magdalena Jarco/PAP/RM