Zamknij

111 milionów na promocję. Na co Polska Fundacja Narodowa wydała pieniądze?

02.01.2020 09:09
Polska Fundacja Narodowa. Wydatki. Sprawozdanie finansowe za 2018 rok
fot. Shutterstock/DenisProduction.com (ilustracyjne)

Spotkania ze sławnymi ludźmi, spoty reklamowe, rejsy po świecie, konferencje i debaty. Polska Fundacja Narodowa opublikowała sprawozdanie finansowe za 2018 rok. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Polska Fundacja Narodowa powstała w 2016 roku by budować polską markę za granicą. Czym się zajmuje? Fundacja została powołana by zająć się szeroko pojętą promocją Polski za granicą. Tylko w pierwszym roku jej działalności wydano na ten cel ponad 100 milionów złotych. W 2018 roku – jak wynika ze sprawozdania finansowego - fundacja wydała 111 milionów złotych.

Fundacja przeznaczyła pieniądze m.in. na spotkania ze sławnymi ludźmi, rejsy po świecie i debaty – opisuje portal konkret24.pl, który dokonał analizy sprawozdania. Jak wskazuje, mamy do czynienia z niemal sześciokrotnym wzrostem wydatków, z których prawie 10 milionów złotych trafiło na rejsy po świecie, 12 milionów na spotkania ze sławnymi osobami. Spot z Melem Gibsonem kosztował fundację 2,5 miliona złotych.

Zorganizowano także konferencje i debaty za milion złotych. Skąd ma na to pieniądze? Fundacja finansowana jest z budżetu 17 spółek  państwowych.

Zobacz także

Portal kontret24.pl przypomina, że fundacja w ostatniej chwili opublikowała sprawozdanie podatkowe – na krótko przed północą 31 grudnia.

O fundacji głośno było w 2017 roku po protestach w sprawie reformy sądownictwa. Fundacja przeprowadziła wówczas kampanię „Sprawiedliwe sądy”, na którą przeznaczyła niemal połowę rocznych wydatków.

Zobacz także

W 2018 roku wzrosły wydatki fundacji i liczba pracowników. Z dokumentu wynika, że PFN podwoiła zatrudnienie. W 2017 roku pracowało tam 17 osób, rok później - 36.

Z dokumentu wynika, że PFN podwoiła zatrudnienie. Pod koniec 2017 roku pracowało tam 17 osób. Rok później już 36. Równocześnie ze wzrostem liczby pracowników, znacznie wzrosła kwota, jaką przeznaczono na ich pensje. Z 1,2 do 4,3 mln zł. Średnio pracownik fundacji w 2018 roku zarobił 9 tysięcy złotych.

Zobacz także

Promocja Polski za granicą, rozpowszechnianie informacji i nieprawdziwych treściach np. historycznych i ochrona wizerunku kraju kosztowała fundację ponad 33 miliony złotych w 2019 roku. Drugim najdroższym przedsięwzięciem fundacji był w 2018 roku projekt "Polska w Ameryce", który kosztował ponad 23 miliony złotych. Kosztowną inwestycją miały być też rejsy w ramach projektu „I love Poland”. Jacht nazwany w ten sposób PFN kupiła za 900 tysięcy euro.

Z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości fundacja zatrudniła aktora Mela Gibsona, który zagrał w spocie promocyjnym. Ten interes kosztował 2,5 miliona złotych. Wartym odnotowania wydatkiem fundacji jest też akcja dekomunizacji polskich ulic.

Fundacja zajęła się też promocją wartości chrześcijańskich. Wydany przez organizację album "Św. Jan Paweł II i Jego Europa" kosztował 632 tysięcy złotych.

RadioZET.pl/konkret24.pl