Zamknij

Polacy topią smutki w coraz droższych alkoholach. Korzysta budżet

12.02.2021 12:17
degustacja whisky
fot. ADAM JANKOWSKI/REPORTER/East News

Polacy piją mniej, sięgają za to po droższy alkohol, przez co wartość rynku oraz wpływy budżetowe z tytułu akcyzy wyraźnie poszły w 2020 roku w górę. Fiskus ma powody do zadowolenia: zainkasował ponad 10,5 mld zł.

Lockdown wpłynął wyraźnie na preferencje Polaków pijących alkohol. Królujące na rynku piwo musiało pogodzić się ze spadkiem wolumenu sprzedaży rok do roku o 1,6 procent. Rekordy popularności bije za to whisky, której sprzedało się o 20 procent więcej.

Łącznie rynek alkoholu w Polsce był wart w 2020 roku 39,1 mld zł. Po części to wynik zwrotu w kierunku mocniejszych alkoholi, wpływ na wynik miało także podwyższenie akcyzy o 10 procent.

Polacy wydali na alkohol ponad 1000 zł na głowę. Znacznie więcej, niż na leki

Polacy sięgają po coraz droższe alkohole nie tylko dlatego, że wzrosła akcyza, a wraz z nią ceny. Coraz wyraźniej widać przesunięcie zainteresowania z lekkich alkoholi, często spożywanych podczas spotkań ze znajomymi, w mocniejsze, których można napić się samemu.

Pokazuje to zestawienie wyników whisky oraz piwa. Pierwszy alkohol, kojarzony raczej z produktem premium, kupowano w 2020 roku 20 procent częściej, niż w 2019. Piwo z kolei odnotowało spadek wolumenu sprzedaży o 1,6 procent.

Jak podał NielsenIQ, całkowita wartość rynku napojów alkoholowych w Polsce wzrosła w 2020 roku o 7 procent. Ilościowy spadek sprzedaży odnotowało wspomniane już piwo oraz wódka – o 0,2 procent. Jednocześnie jednak wartość sprzedaży poszczególnych produktów wzrosła o 3,1 procent, do 18 mld zł dla piwa oraz 8,6 procent, do 13,3 mld zł dla wódki.

Model konsumpcji alkoholu zmienia się, co można prześledzić chociażby na przykładzie whisky. Ta kategoria już od dawna nie jest niszowa – od kilkunastu lat nieprzerwanie wzrasta i zdecydowanie stała się jedną z głównych kategorii. Rynek ginu i rumu w naszym kraju jest co najmniej kilkanaście razy mniejszy. Bywały lata, w których ich sprzedaż rosła, następnie stabilizowała się i delikatnie spadała. Obecny trend wzrostu może zostać z nami na dłużej.

Paweł Żytyński, dyrektor projektów handlowych w sieci Biedronka

Whisky, która błyskawicznie podbija serca Polaków, sprzedała się w 2020 roku na łączną kwotę 3,2 mld zł.

Drugą obok whisky gwiazdą rynku alkoholu było wino: jego sprzedaż w 2020 roku wzrosła o 11,2 procent. To przyspieszenie w stosunku do trendów, jakie widać było przed pandemia.

RadioZET.pl/Rzeczpospolita