Polacy obawiają się kupować żywność przez internet

Olga Papiernik
27.11.2017 12:04
Polacy obawiają się kupować żywność przez internet
fot. Foto PAP

Jak pokazują dane, jedynie 4% Polaków przyznaje, że kupuje żywność przez internet. Większa część z nich, aż  3 na 4 Polaków deklaruje, że nie są przekonani do tej formy zakupów i nie zamierzają kupować produktów spożywczych online, wynika z badania "Finanse Polaków" przeprowadzonego przez PBS dla Provident Polska. Dla około 45% Polaków, ważnym czynnikiem wpływającym na planowanie wydatków  świątecznych jest cena. Pomimo mnożących się, atrakcyjnych okazji, które pozwoliły by trochę odetchnąć domowemu budżetowi, Polacy nadal obawiają się kupowania żywności drogą internetową.

Zakupy spożywcze w sieci najczęściej robią osoby w wieku 24-39 lat - w tej grupie jest to 7%. Są to osoby, które życiowo pełnią wiele ról, są zabiegane, mają małe dzieci, dodatkowe obowiązki, ale też na tyle dobrą sytuację finansową, by nie kierować się przy wyborze wyłącznie ceną, ale też np. wygodą i szybkością zakupu. To również w tej grupie wiekowej respondenci najczęściej deklarowali, że na Święta nie będą kupować wyłącznie najtańszych produktów (44%) bądź wręcz, że nie będą zwracali uwagi na koszty (11%) - powiedziała ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska Anna Karasińska, cytowana w komunikacie.

Wpływ wysokości dochodów na skłonność do robienia zakupów online ma największe znaczenie właśnie w przypadku produktów spożywczych, podano również.

W innych kategoriach, jak np. odzież, elektronika czy książki, również widoczna jest korelacja wyższych zarobków z częstszym kupowaniem przez Internet. Należy jednak pamiętać, że osoby mniej zamożne często w ogóle rezygnują z zakupu produktów, które nie są tymi pierwszej potrzeby. Gdybyśmy tę grupę wykluczyli i spojrzeli jedynie na osoby, które kupują produkty tego typu, to okaże się, że wysokość dochodów nie ma znaczącego wpływu na to, czy korzystamy ze sklepów online, czy offline - dodała Karasińska.

E-sklepy oferujące elektronikę, odzież czy książki oraz płyty z pewnością mogą się nastawiać na okres żniw przed Świętami. Po pierwsze, produkty te należą do najbardziej pożądanych gwiazdkowych prezentów, a po drugie, to właśnie w sieci często można upolować bardzo korzystne okazje cenowe. Dlatego także osoby mniej zamożne chętnie korzystają z oferty e-sklepów, podano także.

W grupie osób poniżej 25. roku życia już co druga osoba kupuje odzież w sieci, w starszej i jednocześnie dysponującej większym budżetem grupie 25-39 lat też jest to spory odsetek wynoszący 37%. Na zakup książek czy płyt przez internet decyduje się już ponad 40% badanych z obu tych grup wiekowych, a w przypadku elektroniki wynosi on blisko 30% - powiedziała Karasińska.

Co więcej, to właśnie w tych kategoriach wciąż drzemie spory potencjał, bowiem kolejne kilkanaście procent respondentów deklaruje, że choć nie kupuje obecnie przez Internet takich rzeczy jak ubrania, książki czy sprzęt elektroniczny, to nie wyklucza tego w przyszłości. Tylko co trzeci ankietowany deklarował, że obawia się kupować odzież czy elektronikę przez internet, w dużej mierze byli to seniorzy, którzy najrzadziej korzystają z e-sklepów, podano także.

Z badania przeprowadzonego dla Provident Polska wynika, że wśród produktów, których zakup w sieci wciąż budzi spore obawy, są produkty finansowe, takie jak pożyczki czy ubezpieczenia. Tylko 7% respondentów zadeklarowało, że kupuje je przez internet. Kolejne 12% nie kupuje, ale nie wyklucza tego w przyszłości. Natomiast 40% przyznaje, że się tego obawia, i taka sama grupa twierdzi, że w ogóle z takich produktów nie ma potrzeby korzystać. To pokazuje, że w świecie finansów wciąż wiele osób nie czuje się pewnie i woli podjąć decyzję po kontakcie z doradcą. Dlatego rola bezpośredniej obsługi w tym sektorze jeszcze długo będzie miała kluczowe znaczenie, choć równolegle - jak w większości branż - będzie rozwijał się rynek online.

Planując przedświąteczne wydatki, większość Polaków deklaruje, że zamierza sfinansować je z bieżących dochodów oraz oszczędności. Nieliczni planują sięgnąć po pożyczki (ok. 2-3%). Mimo to przy planowaniu świątecznych wydatków dla większości Polaków wciąż kluczową rolę będzie odgrywała cena - podsumowała ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Badanie "Finanse Polaków" powstało z okazji 20-lecia działalności firmy Provident Polska. Ma ono na celu pokazanie, jak zmieniła się sytuacja finansowa Polaków oraz ich zwyczaje konsumenckie na przestrzeni ostatnich lat oraz jakie są ich oczekiwania na przyszłość. Badanie zrealizował PBS w dniach 12-14.05.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

ISBnews/OP