Polacy na zakupach: ekologia schodzi na drugi plan

14.10.2019 13:00
Polacy na zakupach nie myślą o ekologii
fot. Shutterstock/Rawpixel.com (ilustracyjne)

Choć filozofia zero-waste staje się coraz bliższa Polakom, to nasze nawyki zakupowe wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Nadal stawiamy na plastik i kupujemy więcej, niż potrzebujemy. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Gospodarka współdzielenia nie jest obca Polakom. Większość z nas deklaruje, że kupuje używane meble, odzież czy samochody – wynika z raportu „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego”, przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny, który przytacza w artykule wyniki tych badań, 40 procent badanych kupuje więcej, niż naprawdę potrzebuje.

Zobacz także

Świadomość Polaków na temat środowiska rośnie. Częściej interesujemy się tym, czy produkcja kupowanych produktów lub ich opakowania miała wpływ na środowisko naturalne. Jest to jednak nadal drugorzędna kwestia. Determinantem wyborów zakupowych badanych jest cena i skład produktu.

  • 45 procent Polaków deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić coś, co posiada;
  • 34 procent badanych korzysta z wypożyczalni;
  • 32 procent wymienia się rzeczami.

Zobacz także

Najchętniej kupowanymi produktami z drugiej ręki są samochody, książki, ubrania, meble i rowery. Kupujemy je zwykle na portalach aukcyjnych lub w sklepach z używanymi przedmiotami. Ponad połowa respondentów przyznaje, że oddaje za darmo używane przez siebie przedmioty.

Zaangażowanie sklepów nie wystarczy

Największe sieci handlowe już stawiają na ekologię. Część tych zmian to konsekwencja trendu, a część została wymuszona prawnie. Od 1 września obowiązuje ustawa, która nakłada na sklepy pobieranie od klientów opłaty recyklingowej za foliówki. Niektóre sklepy pozbyły się worków foliowych i zastąpiły je papierowymi.

Zobacz także

Zaangażowanie sklepów może nie wystarczyć. Problem leży w postawie konsumentów. Jak wynika z badania, co czwarty Polak przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych, a ponad połowa twierdzi, że zabiera torbę wielorazowego użytku na zakupy. Co trzecia osoba deklaruje, że odmówiła wzięcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej.

Proekologiczne postawy Polaków niekoniecznie idą w parze ze świadomością własnego oddziaływania na środowisko, gdyż odpowiedzialność za recykling produktów Polacy przypisują głównie producentom – wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny.

Zobacz także

Tylko 31 procent badanych Polaków ma poczucie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko naturalne.

RadioZET.pl/Tygodnik Gospodarczy PIE