Zamknij

Polacy już tną wydatki. Przez inflację oszczędzamy nawet na jedzeniu

21.09.2021 07:46
Polacy tną wydatki na zakupach
fot. Jakub Kaminski/East News

Inflacja zmusiła Polaków do cięcia wydatków nawet na podstawowe kategorie produktów. Jak wynika z badania dla „Rzeczpospolitej”, już zaczęliśmy oszczędzać na jedzeniu.

Inflacja jest najwyższa od niemal 20 lat. Główny Urząd Statystyczny oszacował, że w sierpniu 2021 roku w porównaniu z ubiegłym rokiem ceny wzrosły o 5,5 proc. Podwyżki widać niemalże we wszystkich kategoriach usług i produktów.

Więcej płacimy przede wszystkim za energię, ale drożeją też paliwa i żywność. Ta ostatnia stanowi główną pozycję w domowym budżecie i to właśnie na jedzeniu przez rosnącą inflację Polacy zaczęli oszczędzać – wynika z badania aplikacji Moja Gazetka dla „Rzeczpospolitej".

Polacy tną wydatki. Oszczędzamy nawet na jedzeniu

Inflacja w parze z nowymi podatkami zniechęciła Polaków m.in. do kupowania napojów gazowanych. Z badania wynika, że wydajemy na nie niemal 70 proc. mniej pieniędzy niż rok temu. Warto przy tym nadmienić, że od stycznia 2021 roku słodkie napoje objęte są opłatą cukrową, której głównym celem jest odstraszenie klienta i kreowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

O ile ograniczenie spożycia napojów gazowanych okaże się korzystne dla zdrowia i portfeli Polaków, o tyle bardziej niepokoi rezygnacja z warzyw i owoców. W tym roku wydaliśmy ponad połowę mniej pieniędzy na owoce i warzywa sezonowe. Ich ceny zwiększyła nie tylko inflacja, ale koszty transportu, pracy i nieprzychylne rolnikom warunki pogodowe tego lata.

Przynajmniej co trzeci respondent zaczął oszczędzać na mięsie, owocach czy warzywach całorocznych. Mniej pieniędzy wydajemy też na cukier, chemię, alkohol, masło czy pieluchy.

-  Aż trzy na cztery badane osoby rezygnują z zakupu produktów, które dawniej kupowały częściej – mówi dla dziennika Tomasz Machniak, współzałożyciel aplikacji Moja Gazetka.

Polacy wskazali w ankiecie, że nadal będą ciąć wydatki. 57,3 proc. badanych zadeklarowało dokładniejsze planowanie zakupów, 52 proc. respondentów musi zrezygnować z kupna wybieranych dotąd produktów, a 46 proc. deklaruje, że kupuje mniej. Eksperci w komentarzu dla gazety prognozują, że zmniejszenie konsumpcji może stać się wyzwaniem dla sklepów. Handlowcy mimo rosnących cen będą starali się przyciągnąć klienta promocjami.

RadioZET.pl/Rzeczpospolita