Podwyżki w Poczcie Polskiej. Nowy cennik usług już od kwietnia

Piotr Drabik
05.03.2019 08:32
Podwyżki. Nowy cennik w Poczcie Polskiej. Od kiedy. Ile za wysłanie listów
fot. Ruslan Lytvyn/Shutterstock (ilustracyjne)

Zmiana naliczania opłat i nowe formaty przesyłek i listów – to najważniejsze punkty w najnowszym cenniku usług Poczty Polskiej. Zdaniem firmy przeciętna polska rodzina wyda na usługi pocztowe o 9 złotych więcej.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Od początku kwietnia cena za list będzie uzależniona od wielkości koperty i jej ciężaru, a także od tego, czy zostanie nadana jako przesyłka priorytetowa, czy też ekonomiczna.

– Dwa nowe formaty listów – S oraz M – będą przyjmowane w kopertach o grubości do 20 mm, tak aby można było je automatycznie sortować i doręczyć do skrzynki – podała Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej.

Jak dodała, prawidłowe formatowanie pozwala ulepszyć sortowanie maszynowe i tym samym ma wpływ na skrócenie czasu dostawy.

Grypa gołębi pocztowych. Listonosze na zwolnieniach lekarskich w całej Polsce

Ile będzie kosztować wysłanie listu i przesyłki?

Za listy w kategorii S (do 500 g) będzie trzeba zapłacić od 3,3 zł, za format M (do 1 kg) – od 4 zł, a za L (do 2 kg) – od 6,6 zł. Zmiany nie dotyczą opłat za paczki w obrocie krajowym oraz za listy i paczki w obrocie międzynarodowym.

Jednocześnie Poczta Polska obniża o ponad 20 procent cenę listu wartościowego – takiej przesyłki, której zadeklarowano wartość. Z tej usługi najczęściej korzystają klienci platform aukcyjnych i sklepy internetowe. Jak przypomniała rzeczniczka PP, ostatnia zmiana opłat za listy została przeprowadzona blisko 2,5 roku temu – na początku 2017 roku.

Z wyliczeń operatora pocztowego wynika, że statystyczne gospodarstwo domowe do tej pory wydawało rocznie 70,87 zł na listy, po zmianach będzie o 9 złotych więcej. Jak poinformowała Siwek, „przed wprowadzeniem zmian Poczta Polska przeprowadziła dokładne badania wśród swoich klientów, którzy w zdecydowanej większości uznali nowe rozwiązanie za lepsze od dotychczasowych zasad”.

– Nowy cennik będzie prostszy, bardziej przejrzysty i intuicyjny dla klientów – podała rzecznik.

Zobacz także

Spadek liczby listów

Według Siwek nowe formaty to również odpowiedź na zmiany, które zaszły na rynku pocztowym w ostatnich latach. Chodzi przede wszystkim o spadek liczby tradycyjnych listów.

Od 2007 do 2016 roku skala przesyłek listowych w Polsce spadłA o 25 proc. W latach 2010-2016 procentowy udział usług listowych i reklamowych w przychodach ogółem Poczty Polskiej spadł o 8 proc., do 60 proc. Tradycyjne listy coraz częściej są wykorzystywane przez rynek sprzedaży internetowej.

Rzecznik PP przypomniała, że „Poczta Polska, jako operator pocztowy wyznaczony do świadczenia usług powszechnych, ma obowiązek doręczania korespondencji na terenie całego kraju”.

– Wiąże się to z koniecznością zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństw i dostępności do usług dla wszystkich Polaków. To z kolei oznacza, że Poczta Polska ponosi wysokie koszty utrzymania sieci placówek i logistyki, ich wzrost przekłada się na wzrost cen. W przeciwnym wypadku świadczenie usług przestanie być rentowne – podkreśliła Justyna Siwek. 

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP/PTD