Zamknij

Podatek od cukru dobił producentów. Sprzedaż słodkich napojów w dół

18.02.2021 11:04
Podatek cukrowy dobił biznes
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Podatek cukrowy już w pierwszych dniach nowego roku podniósł ceny napojów słodzonych. Po prawie dwóch miesiącach popyt na nie spadł, a przedsiębiorcy liczą straty.

Podatek od cukru obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku. Objął on m.in. słodkie napoje i małpki, czyli alkohole w butelkach o niewielkiej pojemności. W tym pierwszym przypadku plan rządu zadziałał: Polacy rzadziej kupują napoje z dodatkiem cukru.

Centrum Monitorowania Rynku zbadało wpływ nowego podatku cukrowego na sprzedaż napojów bezalkoholowych. Rząd osiągnął swój cel, a producenci muszą pogodzić się ze stratami.

Podatek cukrowy zdał egzamin? Sprzedaż spada, biznes upada

Z danych CMR wynika, że od początku roku ceny napojów z dodatkiem cukru wzrosły średnio o kilkanaście procent. Wraz ze wzrostem ceny, zauważalny jest spadek popytu na te produkty.

Sprzedaż bezalkoholowych napojów spadła o 16 proc. – podaje CMR. Wody smakowe i mrożone herbaty (zwykle z dodatkiem cukru) odnotowały 20 proc. spadek sprzedaży. Analitycy przyjrzeli się sprzedaży w pierwszych 6 tygodniach 2021 roku w małych sklepach. Liczba transakcji w tym okresie z udziałem słodkich napojów spadła o jedną czwartą w porównaniu a pierwszymi tygodniami 2020 roku.  

Julia Kijo z CMR wskazuje, że na spadek popytu obok nowego podatku, wpływają tez obostrzenia covidowe.

Trzeba mieć na uwadze, że oprócz opłaty cukrowej na ujemne dynamiki oddziaływają również restrykcje związane z pandemią koronawirusa. Spadkiem sprzedaży najbardziej dotknięci zostali producenci napojów gazowanych, energetyków, herbat mrożonych czy wód smakowych 

Julia Kijo CMR

O ile producenci napojów słodzonych muszą godzić się ze stratami wynikającymi ze spadku popytu,  o tyle sprzedaż alkoholowych małpek ma się dobrze mimo wzrostu cen. Analitycy z M/platform zauważyli, że choć za małpki płacimy więcej, to nie odstrasza to klientów od ich zakupu. Setka wódki pojawia się w co trzynastym koszyku w sklepie tradycyjnym.

Podatek od cukru w 2021 roku

Podatek cukrowy objął zarówno małpki z alkoholem, jak i napoje słodzone.

Taką opłatę wnoszą producenci i importerzy, a w konsekwencji przekłada się ona na konsumentów. Podwyżki cen w przypadku każdego podatku są wręcz nieuniknione. Jak od 1 stycznia wzrosły kosztu przedsiębiorców obciążonych nowym podatkiem?

W przypadku napojów bezalkoholowych opłata dzieli się na cześć stałą i zmienną. Ta pierwsza wynosi 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju.

CMR dodaje, że pełna opłata nie dotyczy napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie. Opłacie nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka, np. kawy mrożone.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na podstawie zezwolenia są zobowiązani do wniesienia opłaty związanej ze sprzedażą napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml. Zgodnie z ustawą opłata wynosi 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml.

Przykłady? Przedsiębiorcy za każdą 100 ml małpkę 40-proc. wódki zapłacą dodatkową złotówkę. Analogicznie małpka z wódką 40-proc. o pojemności 200 ml będzie przedsiębiorcę kosztowała dodatkowe dwa złote. 88 groszy zapłacą sklepy od 250 ml małpki wina 14 proc.

RadioZET.pl/PAP