Zamknij

Podatek cukrowy. Napoje zdrożały już o 23 proc., a ceny nadal rosną

11.02.2021 14:14
Podatek od cukru spowodował wzrost cen napojów
fot. Piotr Molecki/East News

Lockdown przyspieszył wprowadzenie podatku cukrowego. Nowe przepisy sprawiły, że za popularne słodzone napoje musimy już zapłacić aż o 23 proc. drożej, niż przed zmianą prawa.

Lockdown jest kosztowny dla wielu sektorów gospodarki. Rząd szuka różnych możliwości finansowania strat, które spowodowała pandemia. Jednym z nowych źródeł wpływów do budżetu państwa jest podatek cukrowy.

Lekarze popierają ograniczenie cukru i komentują, że nowa danina  odstrasza przed spożywaniem nadmiernych ilości słodkich substancji.

Lockdown. Podatek cukrowy

Od początku roku regularnie spada sprzedaż napojów gazowanych. Związane jest to bezpośrednio z wprowadzeniem podatku cukrowego, który wymusił wzrost cen na producentach.

Za litr napoju gazowanego trzeba już zapłacić o 23 proc. więcej, niż w zeszłym roku, a za napoje energetyczne o 8 proc. drożej. Według agencji CMR, napoje sprzedawane pod marką własną sieci handlowych są droższe nawet o 45 proc.

Podatek od cukru. Wzrost cen napojów

Opłata cukrowa to dodatkowy koszt dla importerów i producentów. Składa się z części stałej i zmiennej.

Pierwsza stanowi koszt 50 groszy za każdy litr napoju, który jest słodzony cukrem lub słodzikiem. Dodatkowe 10 groszy opłaty stałej dochodzi, gdy w puszce lub butelce jest dodatek kofeiny lub tauryny.

Poza kosztami stałymi są również zmienne. Obejmują one cenę 5 groszy za każdy gram cukru, po przekroczeniu wyznaczonego limitu w wysokości 5 gram na 100 ml. Górny limit opłaty wynosi 1,20 zł za litr napoju.

Soki owocowo-warzywne a podatek cukrowy

Z danych agencji CMR wynika, że jeżeli napoje mają w składzie minimum 20 proc. zawartości soków owocowo-warzywnych to pełna opłata ich nie dotyczy. Podobna sytuacja jest też przy napojach, w składzie których dominuje mleko, np. kawy mrożone. Ostatnią grupą wyłączonych z podatku produktów są napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.

Raportowany wzrost cen obejmuje produkty sprzedawane pod marką własną marketów.

Natomiast ceny jednostkowe produktów topowych graczy na rynku energetyków rosną jednocyfrowo

Tomasz Rydzewski z CMR

Wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23 proc. i rośnie z tygodnia na tydzień w stosunku do cen z 2020 roku.

Główni producenci jak CocaCola i PepsiCo rosną w podobnym tempie, co cała kategoria, czyli ok. 23 proc., a najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów dotyczy produktów Schweppes oraz firmy Zbyszko.

RadioZET.pl/PAP