Zamknij

Podatek cukrowy. 25 proc. podwyżki odstraszyły Polaków

30.03.2021 12:27
Podatek od cukru dobił producentów
fot. PIOTR KAMIONKA/REPORTER/east news

Podatek cukrowy zadziałał. Ceny poszły w górę, a sprzedaż napojów z dodatkiem cukru spadła, o czym świadczą najnowsze dane firmy NielsenIQ.

Podatek cukrowy obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku. Klienci szybko zauważyli podwyżki cen i - jak wskazują dane - często rezygnowali z kupna napojów gazowanych z cukrem. 

Analitycy z NielsenIQ wzięli pod lupę ceny napojów słodzonych w pierwszych dwóch miesiącach 2021 roku. Efekt? Podwyżki cen wyniosły nawet 25 proc., co przełożyło się na kosztowny dla producentów spadek popytu.

Podatek cukrowy. Są dane za pierwsze miesiące

W raporcie czytamy, że w całym 2020 roku, czyli przed wprowadzeniem nowego podatku, Polacy wydali na napoje bezalkoholowe 16,8 mld złotych. To kwota już o 680 mln skromniejsza niż w 2019 roku.

Podatek cukrowy dobił przedsiębiorców i przyśpieszył trend, który analitycy zaobserwowali już wcześniej. Już w minionym roku kupiliśmy o 640 mln sztuk słodkich napojów mniej niż rok wcześniej, na co wpływ miała również pandemia. Kwarantanna i mniej okazji do wychodzenia z domu, to czynniki, które obniżyły poziom konsumpcji. Nie sposób nie prognozować dalszego spadku popytu w 2021 roku, którym dodatkowo towarzyszyć będą wyższe ceny.

Styczeń i luty 2021 wraz ze wzrostem cen produktów przyniósł kontynuację spadków sprzedaży. W przypadku wybranych kategorii - spadki były nawet na dwucyfrowym poziomie. Widzimy więc już nie tylko negatywny wpływ zmiany zachowań pod wpływem pandemii, ale także pod wpływem wzrostu ceny 

Agnieszka Bujak, Client business partner w NielsenIQ

Ekspertka dodaje, że napoje objęte podatkiem podrożały w pierwszych dwóch miesiącach roku średnio o prawie 10 proc, zaś ich sprzedaż spadła o 14 proc. W największym stopniu ucierpieli jednak producenci napojów gazowanych.

  • Średnia cena za litr napoju gazowanego wzrosła o 26,5 proc. w porównaniu ze styczniem i lutym 2020 roku. Sprzedaż spadła o 16 proc.
  • Wciąż dobrze trzymają się na rynku energetyki. Choć w nich także cukru nie brakuje, przez co ich cena wzrosła o ponad 10 proc., to sprzedaż jest stabilna. Mało tego, widać niewielkie wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej (0,8 proc.)
  • Analitycy zaobserwowali ciekawą sytuację na rynku napojów i nektarów. Producenci chcieli uniknąć opłaty cukrowej i zamienili ten składnik na zagęszczony sok owocowy. Dane NielsenIQ pokazują, że taki zabieg pozwolił nawet na spadek cen o 2 proc.

- Spadki wolumenu pokazują, że konsumenci zauważyli podwyższone ceny i zareagowali na to w różny sposób. W styczniu i lutym spadło znaczenie sklepów małoformatowych w sprzedaży napojów dotkniętych nową opłatą na rzecz sklepów wielkoformatowych. Widać więc, że konsument zmienia miejsca zakupu ze względu na cenę i wybiera te, gdzie produkty są tańsze - dodaje Agnieszka Bujak.

Podatek od cukru obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku. Taką opłatę wnoszą producenci i importerzy napojów słodzonych, a w konsekwencji przekłada się ona na konsumentów.

W przypadku napojów bezalkoholowych opłata dzieli się na cześć stałą i zmienną. Ta pierwsza wynosi 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju.

RadioZET.pl/mat.pras