PKP PLK zapowiada: podróż pomiędzy Krakowem i Warszawą zajmie 2 godziny

30.09.2019 17:41
Pociągi Warszawa Kraków. PKP PLK zapowiada skrócenie przejazdu do 2 godzin
fot. Mateusz_Szymanski/Shutterstock (ilustracyjne)

W ciągu najbliższych czterech lat czas przejazdu pociągiem pomiędzy Warszawą a Krakowem skróci się do dwóch godzin. Takie zmiany zapowiedziała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Będzie to możliwe dzięki zamontowaniu na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) nowego systemu sterowania ruchem ERTMS/ECTS poziomu 2.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w poniedziałek umowę w tej sprawie o wartości 314 mln zł.

Podpisywane umowy na budowę systemu ERTMS/ECTS i budowę wiaduktu na CMK to kolejny krok w realizacji Krajowego Programu Kolejowego. To przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo, ważne w perspektywie podnoszenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 kilometrów na godzinę

Andrzej Bitter, wiceminister infrastruktury

Dodał, że dzięki podniesieniu prędkości na CMK czas przejazdu między Warszawą a Krakowem skróci się z obecnych 2,5 godziny do 2 godzin w 2023 roku.

Zobacz także

Wiceminister podkreślił, że podpisanie tej umowy poprawi bezpieczeństwo na CMK.

Parametry bezpieczeństwa na polskiej kolei są wysokie, mamy najlepsze wskaźniki od czasu, od kiedy rozpoczęto ich badanie. Niemniej jednak musimy się starać, aby poprawa bezpieczeństwa była procesem ciągłym

Andrzej Bitter, wiceminister infrastruktury

Obecny na konferencji prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel przypomniał, że obecnie na CMK modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach, która usprawni przejazd pociągów.

- Przebudowujemy i budujemy bezkolizyjne skrzyżowania, by CMK była przystosowana do bezpiecznego przejazdu z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Efektem inwestycji na Centralnej Magistrali Kolejowej będzie także sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym - dodał Merchel.

Nowy system sterowania ma powstać na CMK za cztery lata.

Zarządca infrastruktury podpisał też w poniedziałek umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii. Tym samym zlikwidowany zostanie ostatni przejazd kolejowy obsługujący ruch samochodowy. Wartość tego kontraktu to około 26 mln zł. Prace zaplanowano na lata 2019-21.

Zobacz także

Co to jest system ETCS?

Dzięki niemu lokalizacja i prędkość pociągów są na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy.

Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami uzyskują dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pociągów. System analizuje decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.

Zobacz także

Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R. Zapewnia on wymianę informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.

Wdrożenie systemu ERTMS pozwala m.in. na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym wpływa na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei. Wprowadzenie systemu na liniach kolejowych w Polsce umożliwi pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczanie granic.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP