Ekstra opłaty za streaming w sieci? Plus zapłaci 50 mln zł kary

23.01.2020 12:39
Plus i opłaty za streaming. Polkomtel ukarany przez UOKiK
fot. Shutterstock/ Atanas Bezov (ilustracyjne)

Polkomtel, czyli operator sieci telefonii komórkowej Plus, naliczał klientom dodatkowe opłaty za oglądanie filmów czy słuchanie radia w sieci. Sprawą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Plus za dodatkowe obciążenie kieszeni swoich klientów będzie musiał zapłacić 50 milionów złotych. Taką karę nałożył na firmę Polkomtel UOKiK, który dopatrzył się nieuczciwych praktyk operatora.

Jakie zarzuty miał UOKiK? Konsumenci, którzy mieli wykupiony dostęp do internetu, musieli dodatkowo płacić za oglądanie treści multimedialnych czy słuchanie radia on-line. Co więcej, dodatkowe opłaty nie były wyjaśnione na fakturze.

Zobacz także

Sprawa zaczęła się od zawiadomienia urzędu o dodatkowych opłatach za streaming video. Konsument skarżył się, że firma dolicza opłaty za oglądanie filmów, mimo że ten miał wykupiony pakiet internetowy.

W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych 

– mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK

W komunikacie urząd uzasadnia, że dostęp do internetu kupujemy na innych zasadach niż do telewizji, gdzie w ramach pakietu możemy oglądać jedynie wymienione w umowie kanały.

Zobacz także

Pakiet internetowy ogranicza jedynie wielkość zużycia danych, nie można nakładać limitu na liczbę czy typ odwiedzanych stron czy treści. W ramach pakietu internetowego klienci powinni móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat, a przedsiębiorcy nie powinni tego ograniczać – wyjaśniał UOKiK. Wyjątkiem są płatne serwisy i transmisje np. PPV czy VOD.

Urząd miał zastrzeżenia do ofert Plusa tj. Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop. Operator naliczał ekstra opłaty w wysokości 40 groszy za minutę transmisji.

Zobacz także

Dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze – widniały w pozycji: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne – wskazał urząd.

Plus zaprzestał już takiej praktyki. Zapłaci jednak za nieuzasadnione pobieranie opłat w latach 2013-2017.  Kara nałożona przez UOKiK to 50 634 687 złotych.

Zobacz także

RadioZET.pl/UOKiK