„Playboy”, „CKM” i „Cosmopolitan” znikają z kiosków

13.11.2019 14:45
"Playboy", "CKM" i "Cosmopolitan" znika z kiosków. Dlaczego?
fot. 360b/Shutterstock (ilustracyjne)

Marquard Media Polska, polski wydawca m.in. „Playboya” i „Cosmopolitan”, planuje zamknąć prowadzone przez siebie tytuły prasowe. Grudniowe numery będą ostatnimi. Spółka zamierza zwolnić 70 proc. załogi.  

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jako pierwsze informację na ten temat podały portale Wirtualnemedia.pl oraz Business Insider Polska.

W środę wydawnictwo Marquard Media Polska przekazało swoim pracownikom informację o planach zamknięcia wydawania wszystkich tytułów prasowych. To przede wszystkim magazyny „CKM”, „Playboy”, „Cosmopolitan”, „Esquire”, „Harper’s Bazaar” i „Joy”.

Zaplanowane grudniowe numery tych czasopism mają być ostatnimi w historii na polskim rynku. Najdłużej z tej listy wydawana była polska edycja „Playboya” – od 1992 roku.

„Playboy” pokazał niepublikowane wcześniej gorące zdjęcie Renaty Kaczoruk z nagiej sesji

„Koszty wydawnicze są wyższe”

Decyzja o wycofaniu się z polskiego rynku wydawniczego została podjęta przez zarząd kierowany przez Bijana Khezriego. Od sierpnia ubiegłego roku kieruje on polskim oddziałem spółki należącej do grupy Jürga Marquarda.

Nasze koszty wydawnicze są wyższe, bo zanim zaczniemy zarabiać, musimy zapłacić za licencję – podkreślił Bijan Khezri, w rozmowie z Business Insider Polska.

Dotychczasowy wydawca polskich edycji „Playboya” czy „Cosmopolitana” tłumaczył, że „polski rynek magazynów drukowanych staje się coraz bardziej konkurencyjny, jest coraz mniej pieniędzy na reklamę w prasie i ceny idą w dół”.

Wydawanie prasy papierowej ma sens w dużych firmach, które mają zdywersyfikowany biznes, posiadają też np. duży portal, telewizję, radio. My mamy bardzo silne marki magazynów, ale nie mamy takiej skali biznesu.

Bijan Khezri

Klaudia El Dursi nago w „Playboyu”. Stare zdjęcia uczestniczki „Top Model” wyciekły do sieci

Sprzedaż tytułów należących do Marquard Media Polska z roku na rok spada.

Według danych Zarządu Kontroli i Dystrybucji Prasy (ZKDP) w pierwszym półroczu tego roku „Playboy” rozchodził się w średnim nakładzie 20 375 egzemplarzy – to o 13,4 proc. mniej niż przed rokiem. Z kolei o jedną piątą na sprzedaży stracił „CKM”, a „Cosmopolitan” spadł o 22,7 proc. 

Gdybym mógł, to bym na przykład „Playboya” nie zamykał. Jednak wydawanie jednego czy dwóch tytułów nie ma sensu.

Bijan Khezri

Będą zwolnienia grupowe

Obecnie w Marquard Media Polska pracuje 110-120 osób.

W związku z zamknięciem tytułów prasowych spółka planuje zwolnić około 70 proc. załogi. „Zatrudnimy natomiast więcej ludzi do pracy nad biznesem cyfrowym. Już teraz pracuje w ramach Grupy Marquard Media 30 deweloperów IT” – powiedział Khezri.

Jest to związane z rozwojem aplikacji ShoppieGo oraz nakładki Act2Access – obydwa rozwiązania mają pomóc w dokonywaniu zakupów.

Zostanie natomiast serwis internetowy CKM.pl. Spółka planuje również się skupić na swoich pozostałych portalach: Kozaczek.pl, Papilot.pl i Zeberka.pl oraz uruchomić dwa nowe: Supermamy.pl i Autostuff.pl.

Kayah pokazała zdjęcie z przeszłości. Gwiazda na seksownej okładce "Playboya" 

RadioZET.pl/Wirtualnemedia.pl/Business Insider Polska