Zamknij

Play odda klientom pieniądze. Jak otrzymać zwrot?

28.09.2020 12:07
salon Play
fot. LUKASZ SOLSKI/East News

Play został zobowiązany przez UOKiK do oddania klientom pre-paid środków, jakie zostały niewykorzystane przed wygaśnięciem lub zlikwidowaniem konta. Do tej pory wpłaconych na poczet przyszłych usług pieniędzy nie można było u operatora odzyskać.

Play nie zwracał klientom pre-paid pieniędzy, jakie wpłacili na swoje konta. Praktyka ta została wzięta pod lupę przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który takie same działania zauważył u innych działających w Polsce operatorów komórkowych. Sieci wymagały wpłacania co miesiąc pieniędzy, żeby utrzymać działanie konta, jednak w razie jego wygaśnięcia nie zwracały otrzymanych środków.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oficjalnie zobowiązał sieć Play do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid. Wcześniej identyczne decyzje wydano w sprawę T-Mobile, Polkomtel zaś (operator sieci Plus) został za swoje działanie ukarany kwotą 20 mln zł. Analogicznej decyzji mogą spodziewać się także klienci sieci Orange, w przypadku której postępowanie Urzędu jeszcze się toczy.

Play zwróci pieniądze z kont pre-paid. Jak odzyskać środki?

Jak wskazał UOKiK, w umowach zawieranych przez P4 (operatora sieci Play) z klientami pre-paid znajdowały się zapisy zastrzegające, że w przypadku utraty ważności konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane. Jedynym sposobem na ich utrzymanie było ponowne naładowanie konta.

Zobacz także

Urząd uznał, że taki mechanizm miał za zadanie zniechęcić klientów do zmiany operatora, wymuszając jednocześnie wpłacane pieniędzy w celu ochrony już przekazanych środków.

Kolejna decyzja dotyczy sieci Play, która nie oddawała swoim klientom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Działamy konsekwentnie i porządkujemy rynek nakazując operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług. Klienci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne oraz Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

P4 zostało zobowiązane do wprowadzenia mechanizmu zwrotu pozostałych na koncie pre-paid środków w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji urzędu. Operator ma także poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu usługi zwrotu niewykorzystanych środków. Osoby, które ukończyły 65. rok życia mają otrzymać w tej kwestii wiadomość SMS.

Zobacz także

Zwrot pieniędzy odbywa się na podstawie wniosku złożonego przez klienta w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu ważności połączeń przychodzących. Formalności można załatwić kontaktując się z obsługą klienta P4 (pisemnie, e-mailem, telefonicznie) lub w autoryzowanych salonach.

Zagłosuj

Czy niewykorzystane środki z kont pre-paid powinny być zwracane klientom?

Liczba głosów:

Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania, czyli na przykład dodatkowe kwoty bonusowe przyznawane przez operatora. Play będzie mógł pobrać „niewielką opłatę manipulacyjną” – zgodnie z decyzją UOKiK, nie będzie ona mogła przekroczyć 20 zł.

RadioZET.pl/UOKiK