Piwo pije ponad 90 procent Polaków

02.10.2019 09:43
Piwo pije ponad 90 proc. Polaków. Wybieramy głównie jasne piwa z alkoholem
fot. G-Stock Studio/Shutterstock (ilustracyjne)

Ponad 90 proc. Polaków przyznało, że pije piwo. Według badania ABR SESTA i firmy Syno Poland statystyczny Polak wypija w ciągu rok około 100 litrów tego napoju, głównie w alkoholowym i jasnym wydaniu.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Z raportu Instytutu Badawczego ABR SESTA i firmy Syno Poland jednoznacznie wynika, że aż 91 proc. Polaków pije piwo.

W ciągu roku statystyczny konsument wypija około 100 litrów piwa. 

Zobacz także

Pijemy głównie piwa niskoalkoholowe

– Wysoki odsetek Polaków sięgających po chmielowy trunek nie jest żadnym zaskoczeniem. W naszej kulturze często towarzyszy spotkaniom rodzinnym i towarzyskim. I bardziej wpisuje się w formułę biesiad niż mocniejsze alkohole – komentował dr Paweł Jurowczyk z Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Producenci piw są w zdecydowanie lepszej sytuacji niż wytwórcy mocnych alkoholi również z powodu możliwości marketingowych, regulowanych przez przepisy. A to ma znaczący wpływ na społeczny stosunek do faktu spożywania.

Niezmiennie od ponad 20 lat jest to najpopularniejszy napój niskoalkoholowy. Według naszych badań jego smak jest głównym kryterium, jakim kierują się konsumenci przy wyborze konkretnego trunku. Należy też zauważyć, że tylko 2 procent piw na rodzimym rynku pochodzi z importu. Jesteśmy krajem o mocno zakorzenionej kulturze piwnej i napój warzony w Polsce wyraźnie smakuje konsumentom – wskazał Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Zobacz także

Rośnie spożycie piwa bez procentów

Według badania Polacy najczęściej kupują piwo z procentami – aż 75 proc. ankietowanych.

Piwo bezalkoholowe i niskoalkoholowe uzyskało łącznie 17 proc. (odpowiednio 8 proc. i 9 proc.). Dr Jurowczyk przyznaje, że oba produkty zyskują na popularności w ostatnich latach. Widać to m.in. po ich dostępności na sklepowych półkach. 

Jeszcze parę lat temu piwo bezalkoholowe było kojarzone z niesmacznym napojem, nieudolnie udającym klasyczny trunek zawierający tak zwane procenty. Jednak postrzeganie wersji pozbawionej alkoholu wyraźnie się zmieniło. W zeszłym roku sprzedaż tego artykułu wzrosła aż o 80 procent w stosunku do 2017 roku. Coraz częściej sięgają po niego nie tylko kobiety w ciąży, kierowcy czy sportowcy. Oczywiście nie ma żadnych szans wyprzeć tradycyjnego piwa, ale wynik 8 procent jest dosyć niski.

Katarzyna Grochowska

Badania pokazały, że obecnie na rynku dostępnych jest ponad tysiąc różnych piw. 40 procent badanych osób preferuje jasne. O ponad połowę mniej zwolenników ma smakowe – 17 proc. Na trzecim miejscu jest ciemne – 10 procent. Pszeniczne, lager i pils odnotowały po 6 proc. 

Uwaga na nadmierne spożycie

Z obserwacji Bartłomieja Morzyckiego wynika, że w ostatnich latach wielu stałych konsumentów piwa zaczęło próbować browarniczych specjalności, poszukując nowych smaków.

Część z nich na stałe przekonała się do nieznanych wcześniej propozycji. Natomiast niektórzy powrócili do swojego ulubionego jasnego lagera, który zarówno w tym badaniu, jak i w danych sprzedażowych producentów jest najpopularniejszym stylem piwnym w Polsce.

Zobacz także

Natomiast dla nas ciekawym wnioskiem jest fakt, że połowa osób pijących piwa alkoholowe dzieli je głównie ze względu na barwę. 17 procent wskazuje na smakowe, a one też mogą być jasne albo ciemne. Niezwykle wąska grupa Polaków rozróżnia takie style piwa jak np. APA, IPA czy Stout.

Paweł Jurowczyk

Badanie internetowe (CAWI) przeprowadził Instytut Badawczy ABR SESTA we współpracy z firmą Syno Poland we wrześniu br. na reprezentatywnej grupie 1004 mieszkańców Polski.

Należy pamiętać, że nadmierne spożycie alkoholu może negatywnie wpłynąć na zdrowie, a w dalszej konsekwencji doprowadzić do uzależnienia od alkoholu. Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z września ubiegłego roku z powodu nadmiernego spożycia alkoholu na świecie co roku umiera 3 mln ludzi. 

Zobacz także

RadioZET.pl/MondayNews