Zamknij

Przeciętny palacz wydaje prawnie 3 tys. zł rocznie na papierosy

18.05.2021 17:59
Papierosy. Jak rzucić palenie. Ile kosztuje nałóg palenia
fot. Marek BAZAK/East News

Tylko w 2019 roku wyprodukowano w Polsce 213 mld sztuk papierosów. Aż 80 proc. z nich trafiło na eksport. Ile zyskał budżet państwa? Dane Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych mówią, że z samych podatków wynikających z produkcji i sprzedaży wyrobów tytoniowych wpłynęło 28,7 mld zł.

Cena papierosów ma największe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu palenia. Najnowsze analizy pokazują, że dobry wpływ ma zakaz reklamowania tytoniu oraz zdjęcia na paczkach papierosów, które ilustrują skutki nałogu. Z danych CBOS wynika, że statystyczny palacz wydaje 2800 zł rocznie na papierosy.

Wartość eksportu wyrobów tytoniowych i nieprzetworzonego tytoniu z Polski do UE wyniosła w 2019 roku 15,9 mld zł. Oznacza to wzrost w ciągu dekady aż o 232 proc. Z raportu CASE pt. „Wpływ produkcji wyrobów tytoniowych na polską gospodarkę" wynika, że na każde 5 papierosów  produkowanych w Polsce, 4 są eksportowane głównie do krajów Unii Europejskiej.

Ceny papierosów skutecznie odstraszają przed nałogiem

Dziennik Gazeta Prawna informuje, że Norweskie Towarzystwo Walki z Rakiem wraz z Ministerstwem Zdrowia przeprowadzili anonimowe badania na młodzieży od 11 do 18 roku życia. Celem było pozyskanie informacji, co mogłoby przyczynić się do zablokowania sięgania przez uczniów po papierosy.

Z ankiet wynikał jeden główny wniosek. Jest to cena. Gdyby wzrosła o 10 proc. to po swojego pierwszego papierosa sięgnęłoby aż o 16 proc. mniej osób w wieku szkolnym. Punktem odniesienia była średnia cena za paczkę w wysokości 11 zł 14 gr. Podobne wnioski płyną z analiz przeprowadzonych m.in. w USA, Wietnamie i Nigerii.

Zakaz reklamy papierosów

Od 1999 roku obowiązuje w Polsce zakaz reklamy papierosów. Czy ma on wpływ na zachowania potencjalnych palaczy? A może ostrzeżenia w postaci zdjęć na paczkach były skuteczne?

Badacze podsumowali, że obie kwestie miały pozytywny wpływ na ograniczenie odsetka młodych palaczy. Co więc nie zadziałało? Martwe okazały się przepisy ograniczające liczbę miejsc, w których można palić. Obejmowały one głównie biura, bary i restauracje, czyli miejsca, które nie miały dużego wpływu na młodzież w wieku szkolnym.

RadioZET.pl/PAP/DGP