Papier toaletowy coraz droższy. Będą kolejne podwyżki

15.07.2019 10:03
Papier toaletowy. Ceny w górę. Eksperci rynku zapowiadają kolejne podwyżki
fot. Andrey_Popov/Shutterstock (ilustracyjne)

Papier toaletowy w polskich sklepach jest coraz droższy. W tym roku maksymalne ceny promocyjne w marketach poszły w górę aż o 33 proc. Zdaniem przedstawicieli branży papier może kosztować jeszcze więcej.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jak podała agencja MondayNews, w bieżącym roku minimalne ceny promocyjne papieru toaletowego spadły średnio o 6 proc. To jednak nie oznacza, że ceny popularnego artykułu higienicznego będą niższe.

– Moim zdaniem w tym roku ceny najtańszych artykułów pójdą mocno w górę. Produkowanie recyklingowego papieru toaletowego staje się coraz trudniejsze, ponieważ zmniejsza się liczba dostawców odpowiedniej makulatury – powiedział Łukasz Jaskulski z Wytwórni Papieru Toaletowego EKO-KLAN.

Zobacz także

Dodał, że kurczy się też rynek prasy drukowanej w Polsce. „Dotychczas sprzedawcy i konsumenci mogli tego nie odczuwać. Jednak niedawno jedno z wiodących wydawnictw podjęło decyzję o zamknięciu dwóch swoich drukarni. I to może mieć istotny wpływ na wzrost najniższych cen tego typu produktu” – wskazał Jaskulski. 

Jednocześnie sieci marketów starają się skłaniać klientów do zakupu papieru toaletowego w atrakcyjnych cenach.

Czteropaki najbardziej potaniały w hipermarketach, 6-paki – tylko w drogeriach i aptekach, a 8-paki – wyłącznie w dyskontach. Natomiast maksymalne koszty zakupu w promocji wzrosły aż o 33 proc.

Zobacz także

– To jest efektem tego, że papier – bez względu na jego rodzaj – drożeje. Sieci starają się promować powszechnie używany produkt w bardzo atrakcyjnych cenach. Okresowo oferują duże obniżki, na które, wydawać by się mogło, nie wpływa ogólna sytuacja na rynku papierniczym. Jednak to nie jest prawdą, bo sklepy nie działają w oderwaniu od dostawców czy wytwórców – mówi Katarzyna Grochowska, project manager w Hiper-Com Poland. 

Łukasz Jaskulski dodał, że z każdym rokiem rosną oczekiwania Polaków względem produktów codziennego użytku.

Chcąc im sprostać, wytwórcy zwiększają koszty produkcji. Przez długi czas brali je na siebie, ale już nie są w stanie tego robić. Muszą radzić sobie m.in. z podwyżkami opłat za energię elektryczną. Podnoszą płace pracownikom, którzy grożą odejściem z pracy. Jednak największą bolączką dla nich jest wzrost cen celulozy, masowo nabywanej przez Chińczyków. To właśnie z niej powstaje wysokogatunkowy papier toaletowy.

Łukasz Jaskulski

RadioZET.pl/MondayNews