Paczkomaty w Biedronce i na stacjach Orlenu. Własne urządzenia uruchomi Poczta Polska

Piotr Drabik
04.04.2019 09:46
Paczkomaty Poczty Polskiej będą w sklepach Biedronka i stacjach Orlenu
fot. aleks333/Shutterstock (ilustracyjne)

W marketach sieci Biedronka oraz na stacjach Orlenu Poczta Polska planuje uruchomić co najmniej tysiąc własnych paczkomatów. Według „Rzeczpospolitej” podobne urządzenia planuje firma kurierska DHL.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Jak podała „Rzeczpospolita”, państwowa Poczta Polska zbuduje własną sieć paczkomatów m.in. w kooperacji z duńską firmą SwipBox, Orlenem oraz Allegro. Jeszcze w tym roku ma ona liczyć minimum 200 urządzeń, w których będzie można odebrać paczkę z e-zakupami.

Kiedy pojawią się nowe paczkomaty?

Z ustaleń gazety wynika, że Poczta Polska finalizuje właśnie negocjacje z duńskim producentem urządzeń paczkowych, firmą SwipBox. Ta ma zawarte porozumienie m.in. z Biedronką i może zainstalować paczkomaty w ponad 2 tys. sklepów sieci.

Zobacz także

Pierwsze urządzenia na wyłączność dla Poczty Polskiej staną w Biedronkach jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Pilotażowa sieć licząca 200 urządzeń ma być gotowa w czwartym kwartale 2019 roku. Połowa maszyn stanie w sklepach, a pozostałe trafią do wybranych placówek pocztowych.

– Faktycznie prowadzimy rozmowy z Pocztą na temat współpracy – przekazał Michał Czechowski, dyrektor zarządzający SwipBox Polska, w rozmowie z gazetą.

Ponadto do końca tego roku swoją sieć paczkomatów planuje zwiększyć firma kurierska DHL – ze 150 do 300. Podobne rozwiązania mają planować również inne firmy z branży – FedEx i UPS. Według szacunków dziennika za rok w całej Polsce będzie około 6,5 tys. paczkomatów.

Zobacz także

Do tej pory monopolistą w tym sektorze była firma InPost, która obecnie posiada 4,8 tys. paczkomatów w całej Polsce. Dla porównania – Poczta Polska ma tylko 40 skrytek na paczki, a DHL 150. Jak podała „Rz”, w ubiegłym roku rynek paczek w Polsce wyniósł 460 mln przesyłek.

– Tylko w 2018 roku obsłużyliśmy ich (przesyłek – przyp. red.) 86 mln. Dostawy do paczkomatów rosną szybciej niż usługi kurierskie i cały rynek paczek. W 2018 roku dynamika sięgnęła 56 procent – wskazał Rafał Brzoski, twórca InPostu, cytowany przez „Rz”.

Zobacz także

RadioZET.pl/Rzeczpospolita/PTD