Pracodawco! Mija termin na podpisanie umów w sprawie PPK

25.10.2019 07:59
Umowy o zarządzanie PPK do 25 października
fot. Shutterstock/ G-Stock Studio (ilustracyjne)

Największe podmioty do dziś mogą podpisywać umowy z instytucjami finansowymi. Chodzi o zarządzanie kontem w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Obowiązek zawarcia umowy z instytucjami finansowymi ma blisko 4 tysiące dużych firm. Umowa o zarządzanie PPK to dokument, który podpisuje pracodawca i przedstawiciel wybranej instytucji finansowej. Decyzja o wyborze instytucji, z którą zostanie zawarta umowa, powinna zostać podjęta w porozumieniu z przedstawicielstwem osób zatrudnionych (zakładowymi organizacjami związkowymi lub – jeśli takie nie działają w podmiocie zatrudniającym – z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie). Umowa będzie zawierała najważniejsze zasady dotyczące gromadzenia i zarządzania środkami na rachunkach PPK.

Jak poinformował Polski Fundusz Rozwoju, do 23 października umowy na zarządzanie PPK podpisało blisko 3100 firm.

Co to jest PPK?

Pracownicze Plany Kapitałowe to nowy system oszczędzania dla pracowników. Składa się na niego firma, pracownik i państwo. Jak to działa? Pracodawca w porozumieniu tworzy indywidualne rachunki, dzięki którym zatrudnieni będą oszczędzać w PPK. Rachunki te będą zasilane comiesięcznymi wpłatami pracodawców i samych pracowników oraz wpłatą powitalną i dopłatami rocznymi ze strony państwa.

Podstawowa wpłata do PPK po stronie pracownika obejmuje 2 proc. jego wynagrodzenia brutto oraz 1,5 proc. wynagrodzenia brutto pracownika, które ma wpłacać pracodawca. Do interesu dorzuci się także państwo. Dopłata z państwowego Funduszu Pracy wyniesie 20 zł miesięcznie, co w skali roku daje 240 zł. Co więcej, pracownicy w PPK mogą liczyć także na jednorazową wpłatę powitalną – 250 zł.

Zobacz także

Pracownicy w wieku od 18 do 55 lat z automatu zostaną zapisani do programu. W każdej chwili jednak mogą zrezygnować z PPK. Pracownicy, którzy ukończyli 55 lat, mogą przystąpić do programu na własny wniosek. Pracownicy, którzy zdecydują się na PPK, po osiągnięciu wieku emerytalnego będą mogli w dowolny sposób korzystać ze zgromadzonych na koncie środków.

Co musi zrobić pracodawca?

Choć podstawowym zadaniem dla firm jest wybór instytucji finansowej, która zajmie się inwestowaniem zebranych na rachunkach środków w różne instrumenty finansowe, to PPK kryje kilka innych obowiązków. Sam proces wdrożenia pracowników wymaga przygotowania materiałów informacyjnych i przeszkolenia pracowników. Po wyborze instytucji finansowej, co należy skonsultować z pracownikami, firma musi podpisać umowy o prowadzenie i zarządzanie kontem. W trakcie trwania programu pracodawca zobowiązany jest prowadzić dokumentację związaną z tym procesem oszczędzania. Musi naliczać wpłaty do PPK i przezywać je do wybranej instytucji finansowej.  

Zobacz także

To ostatnia chwila dla dużych firm, by podpisać umowę z o zarządzanie kontem z daną instytucją. Inne firmy mają jeszcze czas na wdrażanie PPK.

Kto i kiedy musi wprowadzić PPK?

Pierwszą grupą firm zobligowaną do wdrożenia PPK są największe przedsiębiorstwa. Chodzi o podmioty zatrudniające przynajmniej 250 osób. Te firmy do 25 października muszą podpisać umowę z wybraną instytucją. Chodzi o umowę o zarządzanie kontem. Umowę o prowadzenie konta muszą podpisać do 12 listopada.

Tuż po nich wdrożenie PPK od 1 stycznia 2020 roku rozpoczną firmy zatrudniające co najmniej 50 osób. 1 lipca 2020 roku dołączą do nich przedsiębiorstwa zatrudniające przynajmniej 20 osób, zaś 1 stycznia 2021 roku – pozostałe podmioty. Obowiązek wdrożenia PPK nie dotyczy samozatrudnionych.

Zobacz także

RadioZET.pl