Przywrócenie połączeń autobusowych. Złożono wnioski tylko na 13 z 300 mln złotych

16.09.2019 09:23
PKS. Przywrócenie połączeń autobusowych. Złożono wnioski tylko na 13 z 300 mln złotych
fot. meowKa/Shutterstock (ilustracyjne)

Samorządy do tej pory złożyły wnioski tylko na 6 proc. całej puli przeznaczonej na przywrócenie likwidowanych połączeń autobusowych. Ponadto niektóre gminy w ogóle nie mogą skorzystać z tych środków, bo upłynęło zbyt mało czasu od likwidacji PKS-u.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jak podał portal Prawo.pl, samorządy mogą wnioskować o pieniądze z puli 300 mln zł, zgromadzonych w specjalnym funduszu dotującym przywrócenie zlikwidowanych połączeń autostopowych. 

To zakładała rządowa ustawa, która była realizacją postulatu PiS-u ogłoszonego pod koniec lutego tego roku. 

Zobacz także

Brak pieniędzy

Okazuje się jednak, że samorządy nie ustawiły się w długiej kolejce po pieniądze na komunikację zbiorową. Do tej pory złożono wnioski na dofinansowanie o wartości 13 mln zł. To zaledwie 6 proc. środków z puli 300 mln zł.

Dlaczego? Według portalu wielu samorządowców nie zmieściło się w bardzo krótkim, kilkunastodniowym terminie złożenia dokumentacji w trakcie sezonu urlopowego – do 12 sierpnia. Większość musiałaby zwołać wcześniej nieplanowane posiedzenie rady gminy (powiatu, sejmiku województwa) – dodało Prawo.pl.

Innym powodem był brak pieniędzy. Aby skorzystać ze specjalnego funduszu, władze lokalne musiały włożyć 10 proc. kosztów organizacji danego przejazdu autobusowego. 

Jest też grupa samorządów, gdzie od likwidacji połączenia autobusowego nie minęły trzy miesiące od wejścia w życie ustawy o funduszu. W myśl obowiązujących przepisów nie mogły one w ogóle starać się o dofinansowanie.

Zobacz także

Szansą drugi nabór

W takiej sytuacji znalazła się gmina Budry w woj. warmińsko-mazurskim. Tutaj połączenie autobusowe zniknęło w czerwcu, a we wrześniu pojawił się problem z organizacją komunikacji dla mieszkańców.

– Wnioskować o dopłaty mogą tylko te gminy, w których linie nie funkcjonowały przez co najmniej trzy miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy. A ustawa powołująca Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie 18 lipca 2019 roku – powiedziała Anna Kowalewska, zastępca wójta gminy Budry, cytowana przez Prawo.pl.

Rządowy projekt zakłada dopłatę złotówki do każdego wozokilometra (długości drogi przebytej przez autobus w określonym czasie, używa się go do rozliczeń przewoźników ze zleceniodawcami przewozów) przywróconej trasy autobusowej. 

– Złotówka do wozokilometra jest daleko niewystarczająca do utworzenia jakiejkolwiek nowej komunikacji. Niektóre samorządy decydują się na wnioskowanie o te środki w praktyce, dokładając tę rządową złotówkę do połączeń już istniejących i zmieniając jedynie, zgodnie z rządowym okólnikiem, przystanki na danej linii – wskazał Grzegorz König, prokurent spółki PKS Gdynia S.A., w rozmowie z portalem.

Z uwagi na fakt, że nie wszystkie samorządy złożyły wnioski do 12 sierpnia, wojewodowie rozpoczęli drugi nabór na pieniądze z autobusowego funduszu. Zdecydował się już na to wojewoda pomorski, dolnośląski, małopolski, lubuski i zachodniopomorski. 

Zobacz także

RadioZET.pl/Prawo.pl