Zamknij

"Rzeczpospolita": niskie zainteresowanie funduszem dla PKS-ów

22.01.2020 08:02
PKS-y z niewielkim wsparciem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych
fot. ASkwarczynski/Shutterstock (ilustracyjne)

W tym roku korzystanie z rządowego wsparcia na przywrócenie likwidowanych połączeń autobusowych nadal będzie znikome - alarmowała "Rzeczpospolita". Z puli 800 mln zł wykorzystano tylko w 7,5 procentach.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Z tegorocznej puli 800 mln zł oferowanych samorządom przez Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych wykorzystanych zostanie zaledwie ok. 60 mln - wynika z danych branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego.

Dla porównania - jak wskazała "Rzeczpospolita" - w 2019 roku wykorzystano tylko 18 mln zł z ogólnej kwoty 300 mln zł. Fundusz jest on też finansowo niedoszacowany: stawka dopłaty wynosi 1 zł za przejechany kilometr – wobec rynkowego poziomu 4–7 zł/km. A podpisywane tylko na rok umowy praktycznie uniemożliwiają zakup nowych autobusów - wskazała gazeta.

Zobacz także

Wsparcie dla likwidowanych linii autobusowych było jedną z zapowiedzi PiS przed kampanią wyborczą do europarlamentu w 2019 roku.

Przepisy uchwalone w maju ubiegłego roku nie zatrzymały likwidacji PKS-ów, z których część to aktywa państwowe. W likwidacji jest PKS Częstochowa, w grudniu wniosek o ogłoszenie upadłości złożył PKS w Gnieźnie.

- To pokazuje, że ustawa nazywana PKS-ową nie zapewniła potencjalnym beneficjentom finansowego wsparcia. Większość pieniędzy trafiła albo do prywatnych przewoźników, albo do PKS-ów należących do samorządów – podkreślił Aleksander Kierecki, kierujący firmą JMK Analizy Rynku Transportowego, cytowany przez dziennik.

Zobacz także

Nie poprawił się również stan taboru. W 2019 roku zarejestrowano w Polsce ponad 31 razy więcej używanych autobusów międzymiastowych niż nowych.

Według "Rz" na kłopotach PKS-ów będzie korzystać kolej, gdzie liczba pasażerów wzrosła w 11 miesiącach ubiegłego roku o 8 proc. Wykorzystują to przewoźnicy regionalni, jak np. Koleje Wielkopolskie, otwierając nowe połączenia i kupując nowe pociągi.

RadioZET.pl/Rzeczpospolita