Zamknij

Otworzył restaurację mimo zakazu. Jest sposób na obejście restrykcji

05.05.2020 12:14
Otworzył restaurację mimo zakazu. Sposób na obejście przepisów
fot. Shutterstock/Norenko Andrey (ilustracyjne)

Przedsiębiorca prowadzący hotel i restaurację postanowił otworzyć – mimo zakazu - także punkt gastronomiczny. Czy to zgodne z prawem? Tak, jeśli klienci przy okazji wynajmą pokój.

Hotele i pensjonaty mogą być otwarte od 4 maja. To kolejny krok w stronę odmrażania gospodarki. Zgodnie z przepisami, funkcjonowanie restauracji i barów znajdujących się w hotelach ograniczone jest do wydawania posiłków na wynos.

Tak skonstruowane przepisy dają właścicielom hoteli i punktów gastronomicznych furtkę na otwarcie restauracji. Wystarczy, że klienci na godzinę lub dwie za symboliczną kwotę wynajmą pokój, do którego dostarczony zostanie posiłek.

Zobacz także

Na taki pomysł wpadł Grzegorz Schabiński z Jasła, współwłaściciel hotelu i restauracji "U Schabińskiej". Jak czytamy w „Gazecie Wyborczej”, posiłki podawane są do pokoi, które będą wynajmowane za symboliczną złotówkę.

W poniedziałek otwarte zostały hotele, ale restauracje są nadal zamknięte. Nie można przyjmować gości. Nasz hotel w Jaśle od dwóch miesięcy jest zamknięty. Musieliśmy znaleźć sposób, żeby uruchomić restaurację i dać ludziom pracę. Pomysł zrodził się bardzo szybko, w niedzielę po południu go ogłosiliśmy, a w poniedziałek rano mieliśmy pierwszych gości 

- mówi Grzegorz Schabiński dla dziennika

Na czym to polega? Jak tłumaczy Grzegorz Schabiński, goście, którzy chcą zjeść poza domem, będą mogli wynająć pokój na dwie godziny. Klienci zostaną zameldowani zgodnie z przepisami, a opłata za wynajęcie pokoju to złotówka od osoby. W recepcji można złożyć zamówienie na obiad, który kelner następnie dostarczy do pokoju. Właściciel hotelu podkreśla, że po każdym kliencie pokoje są dezynfekowane.

- Działamy legalnie i zgodnie z prawem – podkreśla Grzegorz Schabiński

Na jakich zasadach mogą działać hotele?

Liczba klientów limitowana. Resort informuje, że przedsiębiorcy powinni w widocznym miejscu przed hotelem lub pensjonatem umieścić informację o maksymalnej liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać  w danej części budynku.

Środki bezpieczeństwa. Na terenie pensjonatów i noclegowni powinny znaleźć się dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości. Chodzi  w szczególności o dozowniki przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet. Resort rozwoju rekomenduje także zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji.

Sprzątanie. Zgodnie z wytycznymi ministerstwa, po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątanie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia. Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji.

Otwarcie hoteli a restauracje i siłownie. Wznowienie działalności hoteli nie ma związku z działalnością hotelowych barów czy restauracji. Lokalne gastronomiczne mogą sprzedawać posiłki wyłącznie na wynos. Restauracje hotelowe mogą zatem wydawać posiłki gościom hotelowym do pokoju. Nie mogą jedynie serwować ich na miejscu. Siłownie, przestrzenie rekreacyjne i baseny, znajdujące się na terenie obiektu, pozostają zamknięte.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

RadioZET.pl/Gazeta Wyborcza