Zamknij

UOKiK: Orange Polska ma zwrócić pieniądze klientom

16.12.2020 14:10
Orange Polska ma zwrócić pieniądze klientom - orzekł UOKiK
fot. Rostislav_Sedlacek/Shutterstock (ilustracyjne)

Orange Polska ma zwrócić klientom pieniądze, które zostały na wygaszonych kontach pre-paid - orzekł UOKiK. Podobne decyzje wcześniej kontrolerzy wydali w sprawie pozostałych operatorów komórkowych. Jak można odzyskać zamrożone środki?

Orange Polska, jeden z czterech największych telekomów (obok Plusa, Play i T-Mobile), był badany przez kontrolerów z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Chodzi o stracenie przez klientów środków, które zostały na karcie po przeniesieniu numeru do innego operatora.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał już decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel (operatora sieci Plus), na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-Mobile oraz P4 (operatora sieci Play) do zwrotu pieniędzy odbiorcom. Najnowsza i ostatnia już decyzja dotyczy Orange Polska.

Orange ma zwrócić klientom pieniądze 

- Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid - ocenił szef UOKiK, cytowany w komunikacie.

Zobacz także

Dodał, że utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. - Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - podkreślił Chróstny.

Spółka Orange Polska we wzorcach umów usług przedpłaconych (pre-paid) zastrzegała, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę - wyjaśnił UOKiK.

Kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki.

Zobacz także

Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach, takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania, zwrot od dawna jest już regułą.

Prezes UOKiK obowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. "Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi poinformować o nowych zasadach wszystkich konsumentów usług przedpłaconych, przy czym osoby po 65. roku życia dowiedzą się o prawie do zwrotu środków z wiadomości sms" - podał Urząd.

Zobacz także

Kto będzie mógł otrzymać zwrot pieniędzy z Orange Polska? Klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile. Muszą oni złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących. Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).

Dodał, że Orange Polska w ciągu 30 dni od złożenia wniosku przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy. Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł. Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania - podkreślił UOKiK.

RadioZET.pl/PAP