Ogromne inwestycje w polskie porty lotnicze

Materiały partnerskie
22.11.2019 15:42
Ogromne inwestycje PPL w lotniska Szczecinie, Poznaniu i Radomiu
fot. JESHOOTS-com/Pixabay (ilustracyjne)

Nowe lotniska i terminale dla pasażerów przestały powstawać tylko w największych polskich miastach. Pasażerowie ze Szczecina czy Radomia wkrótce będą mogli skorzystać z dodatkowej infrastruktury oraz lepszej siatki połączeń.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Polska staje się coraz ważniejszym punktem na mapie połączeń lotniczych. Według szacunków tylko w tym roku aż 50 mln pasażerów zatrzyma się na portach w naszym kraju. Z kolei już za szesnaście lat te statystyki mogą wzrosnąć nawet dwukrotnie.

Dlatego kluczowe dla rozwoju polskiego transportu lotniczego będą regionalne porty. Główny udział w tym ma Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL).

Zobacz także

Rozbudowa lotniska w Szczecinie

To będzie impuls dla rozwoju stolicy Pomorza Zachodniego. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów im. NSZZ „Solidarność” w ubiegłym roku obsłużył prawie 600 tys. pasażerów. Te liczby będą znacznie wyższe po rozbudowie lotniska, którą zapowiedział rząd oraz miejscowy urząd wojewódzki.

W lipcu tego roku udziałowcy szczecińskiego portu lotniczego osiągnęli porozumienie w sprawie jego rozbudowy. PPL będzie odpowiadał za sfinansowanie wartego 110 milionów złotych planu inwestycyjnego.

W jego ramach zostanie m.in. wymienione oznakowanie oraz rozbudowany terminal pasażerski do 2025 roku. Docelowo za osiemnaście lat spodziewana jest obsługa nawet na poziomie 2 milionów pasażerów rocznie.

Lotnisko w Szczecinie jest ważnym punktem nie tylko dla pasażerów, ale również przewozu towarów. Na początku października 2019 roku otwarto Waimea Cargo Terminal Airport Szczecin – Goleniów. Dzięki inwestycji o wartości 30 mln zł powierzchnia magazynowa i pomieszczenia biurowo-socjalne powiększyły się o 8 tysięcy metrów kwadratowych.

Lotnisko w Szczecinie może jeszcze więcej zyskać dzięki Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu (CPK). Według ekspertów dystans między Szczecinem a Baranowem (między Warszawą a Łodzią) koleją będzie można pokonać w ponad trzy godziny. Z tego powodu znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby uruchomienie połączenia lotniczego z CPK do Goleniowa.

Zobacz także

Nowe oblicze poznańskiego lotniska

Dodatkowe pieniądze na inwestycje otrzyma również port Poznań-Ławica.

Pod koniec marca tego roku akcjonariusze lotniska, które w ubiegłym roku odprawiło ponad 2,4 mln pasażerów, zdecydowali o dokapitalizowaniu w wysokości 47 mln zł. Za te pieniądze PPL pokryje koszty m.in. modernizacji terminala lotniska, drogi startowej oraz drogi kołowania poznańskiego lotniska.

„Część funduszy zostanie przekazana na inwestycje mające poprawić bezpieczeństwo pasażerów” - poformowało w komunikacie PPL. Możliwe, że w przyszłości pasażerowie będą mogli dojechać koleją na lotnisko Ławica – jednak ostatecznej decyzji o jej budowie wciąż nie ma.

Nowe lotnisko w Radomiu

Prawdziwą rewolucją na rynku lotniczym w Polsce będzie zupełnie nowy port w Radomiu. Dotychczasowy po zaledwie dwóch latach działalności został zamknięty w 2016 roku m.in. z powodu braku wiodącego przewoźnika oraz inwestora.

Lotnisko w Radomiu zostało przejęte przez PPL, które w tym roku rozpoczęło jego budowę praktycznie od podstaw. Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku ma odprawiać w pierwszej fazie 3 miliony pasażerów i stać się pierwszym w Polsce lotniskiem budowanym przede wszystkim z myślą pasażerach tanich lotów oraz czarterowych.

Zobacz także

Lotnisko w Radomiu ma być komplementarne dla portu im. Fryderyka Chopina w Warszawie-Okęciu, który zbliża się do granicy możliwej obsługi pasażerów.

Został również ogłoszony przetarg na budowę nowoczesnego terminala lotniczego o powierzchni 30 tys. mkw. - umowa z wykonawcą ma być podpisana na początku 2020 roku.

Nowe lotnisko w Radomiu, według ostatnich informacji PPL, ma być oddane w ręce pasażerów w czwartym kwartale 2021 roku. Inwestycja szacunkowo ma kosztować około pół miliarda złotych. Docelowo port ma obsługiwać 10 mln pasażerów rocznie. To ogromna szansa dla rozwoju Radomia, który zyska nie tylko nowy port lotniczy, ale i ekspresowe połączenie kolejowe i drogowe z Warszawą.

Zobacz także

Artykuł powstał we współpracy z Lotniskiem Chopina

RadioZET.pl