Zamknij

Obostrzenia to fikcja? IGGP: kelnerzy nie mogą sprawdzać szczepień

06.12.2021 08:36
Obostrzenia w restauracjach
fot. Dziurek/Shutterstock (ilustracyjne)

Albo połowa miejsc w restauracjach pozostanie pusta, albo limity klientów nie będą przestrzegane. Restauratorzy rozkładają ręce i przypominają, że weryfikacja szczepień nie istnieje.

Obostrzenia w postaci nowych limitów w restauracjach, hotelach czy w obiektach sportowych, które zostały wprowadzone 1 grudnia 2021 roku, są nie lada problemem dla przedsiębiorców. Ci rozkładają ręce i piszą wprost: nie mamy jak weryfikować szczepień.

Limity klientów dotyczą bowiem jedynie niezaszczepionych osób. W ich przypadku limit wynosi 50, a nie jak wcześniej 75 proc. obłożenia. Restauratorzy są bezradni i piszą, że nie mają narzędzi, by przestrzegać limitów. Nie mogą bowiem pytać o szczepienia. Zatem albo sale w obiektach gastronomicznych będą w połowie puste, albo limity nie będą przestrzegane.

Obostrzenia to fikcja? Restauratorzy rozkładają ręce

O wciąż nierozwiązanym problemie braku możliwości weryfikacji szczepień przez przedsiębiorców informowali już hotelarze, którzy zastanawiają się, ilu klientów będą mogli przyjąć w okresie przedświątecznym i jak zarządzać rezerwacjami. Jak deklarują, nie mają oni prawa ani pytać o szczepienia, ani odmawiać noclegu niezaszczepionym. Branża mówi w tym miejscu o etyce biznesowej.

Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej w najnowszym stanowisku przypomina rządzącym komunikat Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Zgodnie z nim, rządowe rozporządzenie w sprawie obostrzeń „nie uprawnia podmiotów zobowiązanych do przestrzegania określonego tymi przepisami limitu osób do żądania od nich udostępnienia informacji o zaszczepieniu przeciw COVID-19.” Jedynym ratunkiem jest dobrowolne okazywanie przez klientów certyfikatów szczepionkowych i to z inicjatywy samej osoby zainteresowanej skorzystaniem z usług podmiotu.

Ani właściciele, ani kelnerzy i barmani nie mają żadnych uprawnień do sprawdzania faktu zaszczepienia gości

IGGP

Rzecznik rządu pytany o sposób przestrzegania limitów dał przedsiębiorcom radę: można przyjąć połowę gości i dopiero wówczas pytać o szczepienia lub nie przyjmować klientów ponad limit. Obpostrzenia w takim wydaniu mają obowiązywać do 17 grudnia 2021 roku.

RadioZET.pl