Kontrowersyjny spot OLX z okazji Dnia Kobiet

09.03.2020 21:38
OLX i kampania "Bez jaj". Kontrowersyjny spot z okazji Dnia Kobiet [WIDEO]
fot. OLX/Youtube (screenshot)

Kobiety pracują za darmo ponad dwa miesiące każdego roku. Portal ogłoszeniowy OLX w spocie z okazji Dnia Kobiet pokazał "sposób", w jaki pracownice mogą doścignąć pod względem pensji swoich męskich kolegów. Kontrowersyjny spot wzbudził dyskusję w sieci. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

OLX, jeden z największych portali ogłoszeniowych w Polsce, 8 marca wypuścił spot z udziałem aktorek m.in. Olgi Bołądź, Olgi Kalickiej, Katarzyny Pakosińskiej, Tamary Arciuch, Pauliny Mikuły i Agnieszki Rylik.

Kobiety pracujące na różnych stanowiskach w prawie 1,5-minutowym filmiku opowiadają o trudnościach związanych z codziennymi obowiązkami i jak cięzko im zarabiać na poziomie męskich pracowników. "Rozwiązaniem" zaproponowanym w spocie jest środek JAJA, który ma zapewnić wzrost pensji kobiet o 19 proc. - tyle około wynosi luka płacowa pomiędzy kobietami i mężczyznami w Polsce.

Zobacz także

"Nie chodzi tylko o pieniądze"

Kobiety pracują średnio 68 dni bez wynagrodzenia. Wynika to z różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, która wynosi 18,5 proc. - zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS w 2018 roku.

Spot kończy się hasłem "OLX - wspieramy równe szanse" oraz odesłaniem na specjalną stronę internetową przygotowaną w ramach kampanii "Bez jaj".

- Nie chodzi tylko o pieniądze. To przede wszystkim poczucie, że nasza praca, nasze doświadczenie i umiejętności są mniej warte. Chciałabym żeby ten film, który porusza wszystkie aspekty tej nierówności był głosem w dyskusji, który uświadomi ludziom jak złożony jest to problem i co ze sobą niesie - podkreśliła Julia Rogowska, reżyserka kontrowersyjnego spotu.

Zobacz także

OLX podkreślił, że oprócz luki płacowej równość powinna dotyczyć także innych sytuacji w życiu zawodowym: szans na awans, rozwój zawodowy, powierzonych zadań i odpowiedzialności. Stąd bohaterki kampanii ironizują o takich nierównościach jak szklany sufit, lepka podłoga, tokenizm czyli pozorne dzielenie się władzą, aksamitne getto, kiedy pewne obowiązki czy zawody są zastrzeżone tylko dla kobiet lub mężczyzn.

Krytycy spotu wytknęli Grupie OLX, która ma siedzibę w Poznaniu przy ul. Królowej Jadwigi, że zarząd spółki stanowią sami mężczyźni: Maciej Górki, Adam Tomasz Kwieciński i Marcin Mariusz Urbańczyk. Z kolei polski oddział OLX jest częścią holenderskiej grupy OLX Group.

Zobacz także

RadioZET.pl/mat. prasowe