Zamknij

Nowy Jedwabny Szlak. Pierwszy pociąg z Chin przyjechał na Śląsk

07.01.2020 07:13
Nowy Jedwabny Szlak. Pierwszy pociąg z Chin przyjechał do Sławkowa
fot. PKP LHS

Do Sławkowa (woj. śląskie) dotarł w niedzielę pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Z miasta Xi’an w środkowych Chinach skład jechał 12 dni. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Sławków koło Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy.

Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Znajdujący się tu Euroterminal Sławków, po modernizacji infrastruktury, jest gotowy do przyjmowania i przeładunku towarów, które do naszej części Europy mogą docierać koleją z Chin.

Zobacz także

Z Państwa Środka na Śląsk

Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem wyruszył do stacji Sławków w Wigilię świąt Bożego Narodzenia. Przejechał w sumie blisko 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Do Polski wjechał w niedzielę rano przez przejście graniczne Izow/Hrubieszów.

Ładunki finalnie dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W pobliskim Euroterminalu Sławków kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych.

Oficjalne przyjęcie pociągu w Euroterminalu zaplanowano na najbliższy wtorek.

- Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – powiedział Zbigniew Tracichleb - prezes spółki PKP LHS - cytowany w komunikacie prasowym spółki.

Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa to efekt kilkuletniej pracy nad tym projektem. Jego inicjatorzy liczą, że nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa.

Nowa trasa kolejowa jest częścią projektu Nowego Jedwabnego Szlaku (Inicjatywa Pasa i Szlaku), który ma ułatwić wymianę handlową pomiędzy komunistycznymi Chinami i państwami europejskimi.

Zobacz także

Ponad 9 tys. km trasy kolejowej

Pociągi z kontenerami mają docierać tu w 10-12 dni - znacznie szybciej niż alternatywnym transportem morskim.

Przedstawiciele PKP LHS wskazują, iż o wyborze szerokotorowej linii zdecydowały m.in. brak konieczności przeładunku towarów na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał przeładunkowy Euroterminalu Sławków.

Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa wynosi 9477 km.

Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej Euroterminal Sławków to terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech.

Miasto Xi’an w środkowych Chinach, skąd 24 grudnia wyruszył pierwszy pociag do Sławkowa, liczy ok. 13 mln mieszkańców.

Jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Miasto jest również dawną stolicą Chin - właśnie tu zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak. 

Zobacz także

Rozwój projektu LHS może sprawić, że Euroterminal Sławków stanie się ważnym punktem przeładunkowym na trasie kolejowej łączącej Daleki Wschód - przede wszystkim Chiny - z Europą zachodnią, tworząc tańszą i szybszą alternatywę dla transportu towarów drogą morską. W Sławkowie towary ze wschodu mogą być przeładowywane na inne pociągi, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie.

W ostatnich latach prowadzący do Sławkowa szeroki tor był rzadko wykorzystywany.

Spadek ilości przewożonych tym szlakiem ładunków terminal skutecznie zastąpił ładunkami z polskich portów oraz innych kierunków, z wykorzystaniem linii normalnotorowej. W minionych latach terminal przeładowywał rocznie ok. 100-150 tys. kontenerów, przy nawet dwukrotnie większych zdolnościach przeładunkowych.

Udziałowcami spółki Euroterminal Sławków są: katowicka Grupa CZH oraz spółki PKP Cargo i PKP LHS.

Obiekt jest terminalem uniwersalnym, gdzie mogą być przeładowywane zarówno kontenery, jak i towary masowe - koks, węgiel, wyroby stalowe, biomasa czy ziarno. W ostatnich latach terminal rozwijał m.in. połączenia w ramach korytarza transportowego Północ-Południe.

RadioZET.pl/PAP