Nowe pojazdy PKP Intercity

Olga Papiernik
29.12.2017 12:55
Nowe pojazdy PKP Intercity
fot. Jayakumar Ananthan on Unsplash

PKP Intercity rozpoczęło postępowanie na zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), modernizację 14 jednostek ED74 oraz 10 wagonów, poinformowała spółka.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

Zobacz także

"W ramach wartej ponad 7 mld zł strategii taborowej na lata 2016-2020, z perspektywą do 2023 roku, PKP Intercity rozpoczęło postępowanie na zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację 14 jednostek ED74 oraz 10 wagonów. Wszystkie pojazdy mają być wyposażone w wygodne fotele, gniazdka elektryczne czy bezprzewodowy internet" - czytamy w komunikacie.

W przypadku przetargu na zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych przewoźnik zastosował w nim innowacyjny model zakupowy. Dostawa dwóch pierwszych jednostek ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne mają trafić do przewoźnika w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu, lecz nie wcześniej niż po zakończeniu sześciomiesięcznej eksploatacji pierwszych dwóch pojazdów. Zwycięzca przetargu będzie również odpowiedzialny za utrzymanie jednostek do poziomu P4* w specjalistycznym warsztacie, gdzie prowadzane będą naprawy i czyszczenie. Oferty można składać do 20 lutego 2018 roku, podano również.

"Nowoczesne EZT-y mają być dostosowane do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h i wyposażone m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka, bezprzewodowy internet, monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE. Ponadto w pociągach znajdzie się część gastronomiczna, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i przestrzeń dla rowerów. W toaletach zamontowane zostaną przewijaki dla niemowląt. Pojazdy powinny posiadać co najmniej 294 miejsca klasy drugiej oraz 60 pierwszej i być wyposażone w system ETCS poziomu 1 i 2. Flota nowych EZT-ów rozbuduje park taborowy do obsługi połączeń komfortowej kategorii InterCity (IC)" - czytamy dalej.

PKP Intercity rozpoczęło postępowanie na naprawy poziomu P5 wraz z modernizacją wszystkich 14 posiadanych pojazdów serii ED74. Przetarg zostanie podzielony na kilka etapów. W pierwszej fazie zainteresowani wykonawcy muszą złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Jeśli będą spełniali określone warunki, zostaną zaproszeni do dialogu technicznego, a następnie do złożenia oferty, podano także.

"Wybór wykonawcy ma nastąpić w drugiej połowie 2018 roku. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację całego zamówienia. Pierwsze jednostki mają wyjechać w trasy z pasażerami na pokładzie już w rozkładzie jazdy 2020/21. Wnioski o dopuszczenie do postępowania można składać do 25 stycznia 2018 roku" - czytamy dalej.

Przewoźnik opublikował również przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją 10 wagonów 1 klasy typu 140A/112A oraz przeglądu na poziomie utrzymania P3, dodano.

"PKP Intercity realizuje największy w swojej historii program taborowy na łączą kwotę ponad 7 mld zł, którego częścią jest m.in. zakup Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych oraz modernizacja jednostek ED74. Do końca 2023 roku przewoźnik planuje modernizację ponad 700 wagonów i zakup 185. W planach jest także zakup 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych (12 plus 7 z NCBiR), a także modernizacja 14 posiadanych już EZT (ED74). Dodatkowo przewoźnik zakupi 118 nowych lokomotyw, a blisko 200 skieruje na modernizację" - podkreślono w komunikacie.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2016 roku miał 38,5 mln pasażerów.

ISBnews/OP