Zamknij

Nowe obostrzenia. Coraz większe pustki w galeriach handlowych

21.10.2020 11:44
Nowe obostrzenia w sklepach. Coraz większe pustki w galeriach
fot. Eugene Suslo/Shutterstock (ilustracyjne)

Druga fala pandemii koronawirusa spowodowała zmniejszenie liczby klientów w galeriach handlowych. Właścicieli tych obiektów niepokoją godziny dla seniorów - podała "Rzeczpospolita".

Nowe obostrzenia, które wprowadzono w sobotę w całej Polsce, mają pomóc w walce z gwałtownym wzrostem zakażeń koronawirusem. Od 17 października w strefach czerwonych (152 powiaty, w tym największe miasta) obowiązują limity klientów w sklepach w zależności od powierzchni i kas fiskalnych. Wcześniej wprowadzono godziny dla seniorów, które obowiązują od poniedziałku do piątku w godz. 10-12 w sklepach spożywczych czy drogeriach.

Pomimo że rząd nie nałożył dodatkowych obostrzeń na galerie handlowe, to od początku października pojawia się w nich znacznie mniej w tych placówkach. Co więcej - jak podała "Rzeczpospolita", we wrześniu w centrach handlowych "było 24,7 proc. mniej gości niż rok temu". 

Polacy rzadziej odwiedzają galerie handlowe

W przypadku okresu od 12 do 18 października galerie handlowe zanotowały spadek o 35,5 proc. rok do roku. Ruch był również niemal 10 proc. mniejszy niż w tygodniu poprzednim – wynika z najnowszych danych ShopperTrak Index Poland.

Zobacz także

"Także z badania Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług przeprowadzonego na próbie niemal 3 tys. sklepów wynika, że październik przyniósł hamowanie. Do połowy miesiąca liczba wizyt była o 37 proc. niższa niż rok wcześniej, a obroty o 24 proc. To wyniki gorsze od wrześniowych odpowiednio o 7 i 4 pkt proc." - podała "Rz".

Dziennik zwrócił uwagę, że "na rosnącą liczbę zachorowań i groźbę kolejnych obostrzeń oraz ograniczeń dla wybranych sektorów usług konsumenci reagują rezygnacją z wizyt w centrach handlowych".

"Sytuacja jest dramatyczna i niestety trudno się spodziewać szybkiej poprawy" – podał zarząd Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Same usługi zanotowały 46-proc. spadki, a biura podróży – nawet 89-proc. 

Zobacz także

Według "Rz", podczas tych dwóch godzin dla seniorów obroty sklepów są średnio niższe nawet o 40–50 proc. - Oczywiście zależnie od formatów sklepów, co w skali branży i tak oznacza miliardowe straty – komentowała na łamach gazety Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

- Starsze osoby i tak robią zakupy przez cały dzień, podczas gdy w wyznaczonych dla nich godzinach sklepy świecą pustkami. W tym czasie inni klienci gromadzą się pod sklepami w kolejkach, co zwiększa ryzyko zdrowotne - podsumowała.

RadioZET.pl/PAP