Niemal 90% Polaków sprawdza wiarygodność biur podróży

Olga Papiernik
20.06.2018 12:10
phang nga, Tajlandia
fot. Yap Chin Kuan on Unsplash

 Blisko 90% Polaków, którzy wyjeżdżają na zorganizowane wakacje, sprawdza wiarygodność biura podróży przed zakupieniem wycieczki, wynika z badania Kapitalni.org, platformy należącej do Wonga. Niemal jedna trzecia robi to, upewniając się, czy touroperator działa legalnie, ale 18% zdaje się wyłącznie na opinie internautów.

Zdecydowana większość (87%) Polaków sprawdza biura podróży. Większość nie robi tego jednak w wystarczającym stopniu. Tylko 30% ankietowanych upewnia się, czy organizator wycieczki działa legalnie, 18% ankietowanych wybierając biuro kieruje się opiniami internautów, a 8% zdaniem znajomych.

Dla 14% Polaków przy wyborze biura podróży najistotniejsze jest to, jak długo działa ono na rynku.

- Długa obecność na rynku na pewno podnosi wiarygodność biura podróży, ale nie daje gwarancji, że wyjazd się odbędzie. Tylko w ciągu kilku ostatnich lat obserwowaliśmy przypadki bankrutujących biur z wieloletnią tradycją – powiedział ekspert portalu Kapitalni.org Tomasz Jaroszek.

Badanie pokazało, że jedynie 8% Polaków docieka, czy organizator wycieczki jest zabezpieczony finansowo. 9% osób biorących udział w badaniu decyduje się na sprawdzenie, czy biuro podróży, z którym chcą wyjechać na wakacje, nie ma długów.

- Częściowo wynika to z tego, że czujemy się bardziej bezpiecznie dzięki Turystycznemu Funduszowi Gwarancyjnemu, a częściowo z faktu, że nie wiemy, gdzie szukać informacji. Tymczasem nie jest to zbyt skomplikowane – powiedział Tomasz Jaroszek.

Zagłosuj

Czy sprawdzasz wiarygodność biura podróży przed zakupieniem wycieczki?

Liczba głosów:

Jak sprawdzić wiarygodność biura podróży?

Informacje o finansach biura możemy sprawdzić w dostępnych rejestrach biur informacji gospodarczej (np. ERIF, KRD czy BIG Info Monitor). Warto również zajrzeć do KRS, a jeśli biuro jest w nim odnotowane - pobrać wyciąg i sprawdzić, czy w końcowej części nie odnotowano wpisów o zadłużeniu, podano także.

Co się zmieni

Od 1 lipca, dzięki nowelizacji ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, przepisy zmienią się na korzyść konsumenta.

- Rozszerzony zostanie obowiązek informacyjny wobec klienta. Biura podróży i pośrednicy będą zobowiązani do przedstawienia klientowi rzetelnego wykazu kosztów oraz opisu oferowanego produktu. Jeśli pojawią się dodatkowe koszty związane z wyjazdem, o których klient nie został wcześniej poinformowany, poniesie je organizator – wyjaśnił Jaroszek z kapitalni.org.

Kolejną ważną poprawką będzie zwiększenie odpowiedzialności biur podróży za organizowane wyjazdy.

- Klient dzięki wprowadzonym zmianom będzie miał dużo większe prawo do odszkodowania w przypadku nieścisłości ze strony organizatora. Biura podróży będą mogły się uchylić od zwrotu pieniędzy tylko w przypadku, gdy niezgodność z umową powstała z winy podróżującego, osoby trzeciej lub wyniknęła z nadzwyczajnych okoliczności, których w dodatku nie można było przewidzieć – podsumował ekspert Kapitalni.org

Reklamacja nawet po 3 latach, do tej pory mieliśmy na to miesiąc

Zmianie ulegnie również okres składania reklamacji. Od tej pory na wysłanie wiadomości, złożenie skargi czy żądania konsument będzie miał aż 3 lata od momentu zakończenia imprezy. Dotychczas touroperatorzy przyjmowali takie zażalenia w terminie do trzydziestu dni od realizacji usługi.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Ipsos na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org, z wykorzystaniem metody CAWI, na grupie n=801 Polaków w wieku 20-55 lat.

Platforma edukacyjna Kapitalni.org jest częścią Programu Korzyści firmy Wonga.

ISBnews/OP