Zamknij

Podatek od Netflixa wchodzi w życie. Co to oznacza?

01.07.2020 16:40
Netflix. HBO. Ipla. CDA. Nowa opłata dla serwisów VOD
fot. Tero Vesalainen/Shutterstock (ilustracyjne)

Około 15 mln zł - tyle w tym roku zapłacą właściciele największych serwisów VOD z powodu nowej opłaty. Od 1 lipca obowiązuje danina, która ma wspierać Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF). 

Opłata od serwisów VOD weszła w życie 1 lipca 2020 r., a wcześniej została uchwalona w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Jak wyjaśnił portal Wirtualnemedia.pl, danina sprowadza się do zapłaty 1,5 proc. z opłat od użytkowników i reklam od największych graczy na rynku.

Nowego podatku nie będą musiały płacić tylko mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ubiegłym roku była niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z internetu szerokopasmowego. Dane Urzędu Komunikacji Elektronicznej pokazały, że w ubiegłym roku było 7,77 milionów osób z takim internetem. Co oznacza, że progiem dla nowej opłaty to 77,7 tys. użytkowników serwisu.

Podatek od Netflixa. Będą podwyżki?

W tym roku do PISF-u w ramach nowej opłaty ma trafić ok. 15 mln zł od właścicieli serwisów VOD. W kolejnych latach ma to być minimum 20 mln zł. Według szacunków Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, najwięcej będzie musiał zapłacić Netflix - ponad 6,5 mln zł. Z kolei Ipla ponad 4 mln zł, a Player.pl - 1,5 mln zł.

Zobacz także

Nowy podatek skrytykował Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Organizacja podkreśliła, że "z zaskoczeniem przyjęła fakt uwzględnienia w projekcie ustawy dotyczącej podejmowanych przez państwo działań osłonowych, propozycji przepisów, które w ramach ochrony interesów jednej branży (środowiska filmowców) nakładają obciążenia fiskalne na inną branżę (audiowizualną), w tym na podmioty prywatne. Jest to tym bardziej zaskakujące, iż projekt nie przewiduje nakładania dodatkowych danin podatkowych na jakiekolwiek inne grupy przedsiębiorców”.

Natomiast pozytywnie nową daninę ocenił Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Czy opłata może mieć wpływ na użytkowników serwisów VOD?

- Niektórzy dostawcy mogą wykorzystać to jako pretekst, żeby zrobić podwyżkę. Jednak nie ma co się doszukiwać złych intencji, 1,5 proc. od przychodu to bardzo dużo (...) W tym przypadku finalnym płatnikiem są abonenci, którzy prędzej czy później odczują tę opłatę na własnej skórze - komentował Michał Kozicki, były prezes HBO Polska, w rozmowie z portalem Press.pl.

RadioZET.pl/Wirtualnemedia.pl/Press.pl