Zamknij

Koniec zaciskania pasa. Polacy zamierzają więcej wydawać w sklepach

04.05.2021 17:36
Poprawa nastrojów konsumenckich
fot. MONKPRESS/East News

Coraz mniej Polaków deklaruje cięcie wydatków i oszczędzanie. Luzowanie obostrzeń w handlu sprzyja większej rozrzutności, co potwierdzają badania.

Lockdown w handlu dobiega końca. Od 4 maja ponownie otwarte są wielkopowierzchniowe sklepy budowlane i meblowe. Do pełnego funkcjonowania wróciły też sklepy w galeriach handlowych.  

Badanie nastrojów konsumenckich daje sprzedawcom nadzieję na szybsze odrobienie pandemicznych strat. Coraz mniej stęsknionych zakupów potencjalnych klientów deklaruje cięcie kosztów.

Handlowcy szybko odrobią straty? Polacy mniej oszczędni niż w czasie lockdownu

40 proc. Polaków w II kwartale bieżącego roku planuje cięcia wydatków – wynika z cyklicznego badania opinii publicznej, przeprowadzonego przez UCE RESEARCH dla Grupy AdRetail i Hiper-Com Poland. Dla porównania oszczędność w pierwszych trzech miesiącach roku deklarowało prawie 45 proc. Polaków.

Jak komentuje cytowana przez MondayNews.pl Marta Petka-Zagajewska, Kierownik Zespołu Analiz Makroekonomicznych PKO Banku Polskiego, poprawa nastrojów konsumenckich odnotowywana jest w całej Europie.

- Perspektywa zniesienia obostrzeń zachęca, by powrócić do zwyczajów konsumpcyjnych sprzed pandemii. To prowadzi do spadku odsetka gospodarstw domowych, które planują ograniczanie wydatków – komentuje ekspertka z  PKO Banku Polskiego.

Takie deklaracje Polaków to dobra informacja dla handlowców. - W ostatnich miesiącach widać, że sprzedaż detaliczna porusza się w rytm restrykcji. Przygasa, kiedy obostrzenia są nakładane. I ożywa, gdy one się zmniejszają – mówi Piotr Bielski, Dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych w Santander Bank Polska.

Z badania wynika, że wciąż średnio dla co trzeciego konsumenta dominującą przyczyną ograniczania wydatków są rosnące ceny. Kolejną przyczyną jest obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej, brak oszczędności i zagrożenie epidemiczne.

 Kolejne fale pandemii nasilają obawy Polaków o kondycję całej gospodarki. Dlatego dwa podstawowe czynniki, które skutkują planami ograniczania wydatków, dotyczą otoczenia makroekonomicznego. To również pokazuje, że bieżąca kondycja finansowa gospodarstw domowych nie budzi większych obaw konsumentów 

Marta Petka-Zagajewska

Analitycy wskazują, że wśród oszczędzających osób najwięcej respondentów chce zredukować dodatki związane z używkami. Kolejne miejsca zajmują kosmetyki i sprzęty RTV i AGD.

– Umacniający się w czasie pandemii trend dbania o zdrowie coraz bardziej zachęca Polaków do rezygnowania z zakupu alkoholi, przynajmniej okresowo. Podobnie jest z papierosami, choć nie wszyscy będą  radzić sobie z rzuceniem nałogu – podsumowuje Julita Pryzmont, Business Development and Communication Director w Hiper-Com Poland.

RadioZET.pl/MondayNews.pl