Najważniejsza inwestycja w Krajowym Programie Kolejowym za 1 mld zł

Olga Papiernik
10.01.2018 11:24
Najważniejsza inwestycja w Krajowym Programie Kolejowym za 1 mld zł
fot. East News

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podpisały z konsorcjum firm Torprojekt i Kuryłowicz & Associates umowę o wartości 22,4 mln zł na wykonanie projektu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Cała inwestycja będzie warta ok. 1 mld zł, a przetarg budowlany na jej realizację zostanie ogłoszony w połowie 2019 r., poinformował prezes PLK Ireneusz Merchel.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

- Przebudowa warszawskiej linii średnicowej to jedna z najważniejszych i najtrudniejszych inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. Dzisiejsze podpisanie umowy na jej zaprojektowanie jest kamieniem milowym, przedsięwzięcie to jest niezwykle skomplikowane - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umowy.

Cieszę się, że w nowej roli z ministrem Adamczykiem możemy mówić o inwestycji bardzo ważnej dla Polski i Unii Europejskiej. Warszawa jest bardzo ważnym węzłem sieci TENT-T. Dzisiejsze spotkanie dotyczy prac projektowych i nadzoru nad inwestycją. Bardzo się cieszę, że to polskie firmy będą je realizowały - dodał minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Prezes Merchel przypomniał, że cała inwestycja będzie warta ok. 1 mld zł. Przyjęty harmonogram wskazuje, że projektanci na wykonanie kompletnej dokumentacji mają 26 miesięcy, jednak do końca tego roku zarekomendują PKP PLK optymalny wariant prowadzenia prac. Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony w połowie 2019 r.; rozpoczęcie przebudowy planowane jest na 2020 r. a zakończenie do końca 2023 r.

Zawarta dziś umowa obejmuje również pełnienie nadzoru autorskiego dla przebudowy.

W ramach zadania opracowane będą koncepcje lokalizacji i przebudowy oraz wyposażenia przystanków: Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle. Na stacji Warszawa Centralna przebudowane zostaną m.in. tory. Na stacji Warszawa Wschodnia powstaną nowe zadaszenia peronów i przebudowane zostaną przejścia podziemne.

Wykonawca przedstawi także warianty przebudowy mostu średnicowego na Wiśle. Między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia modernizacja obejmie tory dalekobieżne i podmiejskie, obiekty inżynieryjne oraz tunel.

ISBnews/OP