Zamknij

Czy sprzedawca może odmówić obsługi klienta bez maseczki?

30.07.2020 11:56
Maseczki w sklepie. Czy sprzedawca może nie obsłużyć klienta?
fot. pixfly/shutterstock (ilustracyjne)

Zgodnie z literą prawa, klienci sklepów nadal powinni zakrywać usta i nos podczas zakupów. Nie wszyscy jednak stosują się do tego nakazu. Co wówczas może zrobić sprzedawca?

Rozporządzenie w sprawie ustanowienia ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z epidemią niesie za sobą szereg obowiązków także dla klientów sklepów. Zgodnie z § 18. aktu, do odwołania należy zakrywać usta i nos m.in w obiektach handlowych lub usługowych, placówkach handlowych lub usługowych i na targowiskach.

Przepisy do dziś nie zmieniły się, a wizyta w sklepie czy w  galerii handlowej wiąże się z obowiązkiem noszenia maseczki, o czym przypomina Główny Inspektorat Sanitarny. Co może zrobić sprzedawca, który zauważy klienta bez maseczki?

GIS: sprzedawca ma prawo odmówić obsługi klienta bez maseczki

Jakie prawa ma sprzedawca, który zauważy klienta z odkrytymi ustami i nosem? Jan Bondar, rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego był pytany w radiowej Jedynce o zasady w obiektach handlowych.

Sprzedawca ma prawo odmówić obsługi klienta bez maseczki, gdyż chodzi bezpieczeństwo, a gdy maseczki nie ma sprzedawca, mogą reagować klienci 

– przypomina rzecznik GIS Jan Bondar

Rzecznik GIS dodał, że od egzekwowania prawa jest policja i straż miejska, interweniować może też inspekcja sanitarna.

Zobacz także

W świetle obowiązujących przepisów, brak maseczki w sklepach czy komunikacji miejskiej wiąże się z mandatem 500 zł.

Co  w przypadku, gdy to sprzedawca nie zakrywa nosa i ust? Wówczas, jak dodaje Bondar, reagować mogą klienci, może też interweniować inspekcja sanitarna.

Rzecznik GIS pytany, czy w związku z tym będzie więcej kontroli, odpowiedział, że już teraz jest ich więcej, zwłaszcza w kurortach i w miejscowościach turystycznych.

RadioZET.pl/PAP