Zamknij

Koronawirus. Ilu klientów nosi w sklepach maseczki?

09.09.2020 16:31
Maseczki w sklepach. Ilu klientów średnio nie zakrywa nosa i ust?
fot. Glassesboys/Shutterstock (ilustracyjne)

Maleje liczba klientów bez maseczek podczas zakupów, ale w sklepach rękawiczki są coraz trudniej dostępne - wynika z badania przeprowadzonego w prawie 300 sklepach w całym kraju.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w sklepach pracownicy i klienci muszą zakrywać nos oraz usta. W ten sposób ma zostać ograniczona liczba zakażeń wirusem SARS-CoV-2 oraz zachorowań na COVID-19.

O tym, jak przestrzegane są zasady higieniczne w sklepach, mówią wyniki badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH na zlecenie portalu Money.pl. Wynika z niego, że zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci ogólnie dostosowują się do zasad sanitarnych podczas walki z pandemią.

Ilu klientów w sklepach nie nosi maseczek?

W każdym z losowo wybranych 276 sklepów w 16 miastach wojewódzkich znajdowały się pojemniki z płynem dezynfekcyjnym do rąk. W ponad 90 proc. były one wystarczająco wypełnione.

Zobacz także

– Badanie jednoznacznie wykazało, iż sieci handlowe faktycznie starają się o to, by klienci czuli się bezpiecznie, robiąc u nich zakupy. Dbają, aby pojemniki z płynem do dezynfekcji rąk były obecne i regularnie uzupełniane. Jest też wysoce prawdopodobne, że stwierdzone ubytki bywają tylko chwilowe – komentowała Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, cytowana przez Monday News.

Okazało się, że o wiele większy problem jest z dostępnością rękawiczek jednorazowych dla klientów sklepów. W aż 77 proc. hipermarketów nie było tych środków ochronnych. Dla porównania w czerwcu brakowało ich tylko w 56 proc. hipermarketów.

Rękawiczek nie było też w 71 proc. dyskontów (wcześniej w 58 proc.), w 66 proc. sieci convenience (dwa miesiące temu w 39 proc.). Z kolei w supermarketach nie było rękawiczek w 64 proc. sklepach (w czerwcu w 43 proc.).

Zobacz także

W kwestii noszenia maseczek i przyłbic, to w ponad 85 proc. badanych sklepów stwierdzono ich obecność na twarzach pracowników - najwięcej w supermarketach i hipermarketach (po 98 proc.).

Badania pokazało także, że w sprawdzonych sklepach jest obecnie zdecydowanie mniej klientów, którzy nie noszą masek lub przyłbic. Jeszcze w czerwcu na 10 osób 3-4 nie zakrywały nosa i ust. Obecnie są to maksymalnie 2 osoby - wskazało Monday News.

Zobacz także

- Jeżeli personel częściej upomina łamiących zasady klientów, to oni również zmieniają swoje przyzwyczajenia. Fakt, że pracownicy ochrony zwykle zwracają uwagę konsumentom, wynika z tego, że są oni na tzw. pierwszej linii frontu. Ich zadaniem jest przecież obserwowanie ludzi i pilnowanie bezpieczeństwa - podsumował Karol Kamiński, ekspert z Grupy AdRetail, cytowany przez Monday News.

Badanie zostało wykonane przez UCE RESEARCH, na zlecenie portalu Money.pl, w dniach 27-30 sierpnia br. metodą „mystery shopping” (tj. za pomocą tajemniczych klientów). Zrealizowano je w 276 sklepach (losowo wybranych), znajdujących się w 16 miastach wojewódzkich, w tym w 11 aglomeracjach. Wśród tych placówek były dyskonty, hipermarkety, supermarkety i sieci convenience.

RadioZET.pl/Monday News