Walka z marnowaniem żywności. Nowe obowiązki sklepów nie pomogą?

10.10.2019 13:40
Nowe obowiązki sklepów a marnowanie żywności
fot. East News (ilustracyjne)

Nowe obowiązki nałożone na właścicieli sklepów nie pomogą w walce z marnowaniem żywności. Źródło problemu leży w postawie konsumentów – alarmuje Business Insider. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

W połowie sierpnia prezydent podpisał ustawę, która nakłada na sklepy obowiązek przekazywania żywności organizacjom pozarządowym, zamiast wyrzucać ją do kontenerów. Chodzi o jedzenie nieprzeznaczone do sprzedaży ze względu na bliski termin przydatności do spożycia, a także wady wyglądu żywności lub jej opakowania. Za każdy kilogram marnowanej, wyrzucanej żywności sprzedawcy zapłacą 10 groszy kary.

Zobacz także

Business Insider alarmuje, że takie rozwiązanie nie jest wystarczające w walce z marnowaniem żywności, gdyż produkty spożywcze wyrzucają przede wszystkim konsumenci.
Portal powołuje się na raport przygotowany przez EU Fusion „Food waste data set for EU-28”. Wynika z niego, że głównym źródłem marnotrawstwa jedzenia są gospodarstwa domowe, które generują 53 procent takich odpadów. Na kolejnych miejscach jest przetwórstwo i gastronomia. Dopiero na następnej pozycji jest handel odpowiadający za 5 procent odpadów.

Zobacz także

Serwis przypomina, że w Polsce, co roku wyrzuca się około 9 milionów ton żywności nadającej się do użytku. W skali europejskiej to około 90 milionów ton. 
Czy zaangażowanie sklepów wystarczy?  Z szacunków organizacji pozarządowych wynika, że dzięki nowym obowiązkom nałożonym na sklepy uda się uratować o 100 tysięcy ton żywności więcej niż dotychczas. Przy 9 milionach ton marnotrawionego jedzenia, to niewiele – zaledwie 1 procent – dodaje serwis.

Zobacz także

Cytowani przez portal eksperci z BCC wskazują, że rozwiązania ustawowe powinny pójść w kierunku zachęt przedsiębiorców do tego, aby przyłączali się dobrowolnie do procesu ograniczania marnowania żywności, poprzez wprowadzenie systemu ulg dla przedsiębiorców np. podatkowych.

Najbardziej znane sieci handlowe zapewniają jednak, że od lat walczą z marnowaniem żywności na swój sposób.

Zobacz także

Biedronka od 2016 roku przekazuje niesprzedane produkty organizacjom dobroczynnym. Te trafiają do paczek żywnościowych dla potrzebujących lub na posiłki w jadłodajniach. Podobną drogą idzie Carrefour, który od 6 lat realizuje program „STOP Marnotrawstwu”. Sklep przekazuje jedzenie do lokalnych banków żywności i organizacji pożytku publicznego. Lidl także współpracuje z bankami żywności i dzieli się tym, co nie uda się sprzedać.
RadioZET.pl/Business Insider