Logowanie do banków po nowemu. Od 14 września zmiany dla klientów

09.09.2019 08:40
Logowanie do banków. Zmiany już od 14 września. Pekao. PKO BP. ING Bank. Millenium. Santander
fot. wutzkohphoto/Shutterstock (ilustracyjne)

Już od 14 września zostaną wycofane stare metody autoryzacji oraz wprowadzone dodatkowe zabezpieczenia w logowaniu do bankowości internetowej. Działające w Polsce banki przygotowują klientów na wejście przepisów.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

PSD2, czyli unijna dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa transakcji finansowych, wejdzie w życie 14 września 2019 roku.

Wprowadza nowe wymagania dotyczące potwierdzania tożsamości m.in. przy korzystaniu z bankowości elektronicznej i płatnościach mobilnych, by ograniczyć oszustwa.

Zobowiązuje ona banki do wprowadzenia dwustopniowego uwierzytelniania na etapie uzyskiwania dostępu do konta internetowego, dokonywania transakcji i płatności internetowych.

Zobacz także

Co zmieni się dla klientów?

Banki już od co najmniej kilku tygodni prowadzą akcje informacyjne w tej sprawie, przesyłając klientom SMS-y i wiadomości na skrzynki w aplikacjach oraz na kontach internetowych. Od dłuższego czasu informują także klientów o zmianie przepisów na swoich stronach internetowych.

PKO BP

Niektóre z nich starają się, by nowe wymagania dotyczące np. logowania na konto były jak najmniej odczuwalne dla klientów, inne przy okazji zmieniają wygląd swoich serwisów internetowych i aplikacji. Zmienioną stronę logowania do serwisu iPKO przygotował np. bank PKO BP.

W związku z nowymi regulacjami wszystkie banki przewidują zmiany zasad korzystania z konta i aplikacji mobilnej, zwłaszcza w sposobie logowania do kont elektronicznych.

Millenium

Większość z nich planuje wykorzystać do tego znane już ich klientom narzędzia. Na przykład bank Millennium po 14 września będzie wykorzystywał stosowane obecnie formy uwierzytelniania – hasło SMS i autoryzację mobilną.

Zobacz także

Santander

Z kolei klienci banku Santander, którzy obecnie przy logowaniu się do bankowości internetowej muszą podać login oraz hasło, po 14 września będą także np. podawali kod SMS lub składali mobilny podpis, w zależności od tego, z jakiego narzędzia autoryzacyjnego korzystają obecnie przy zleceniach przelewu.

Dodatkowo bank umożliwi klientom oznaczenie w systemie wybranego przez nich urządzenia zaufanego – komputera, tabletu czy smartfona – co ograniczy wymagania przy logowaniu się do konta.

Pekao

Dodatkowe wymagania będą dotyczyły także operacji na kontach lub np. wglądu w historię. Na przykład bank Pekao przy uzyskiwaniu dostępu do informacji o rachunku będzie wymagał nie rzadziej niż co 90 dni podania kodu SMS lub kodu wygenerowanego przez aplikację PeoPay.

Klient będzie musiał podawać kod również w przypadku wejścia w historię operacji starszą niż 90 dni. Zmiany przewidziano także w odniesieniu do aplikacji mobilnej PeoPay.

W przypadku konieczności silnego uwierzytelnienia podczas logowania w PeoPay klient zostanie poproszony o podanie PIN-u nawet w przypadku ustawionego logowania przy użyciu danych biometrycznych.

Banki wycofują się także z niektórych używanych obecnie rozwiązań, które nie spełniają warunków silnego uwierzytelnienia. Na przykład Pekao wycofuje karty kodów jednorazowych, tokeny aplikacyjne i sprzętowe, a mBank listę haseł jednorazowych służących potwierdzaniu operacji.

Zobacz także

ING Bank Śląski

Zmiany w potwierdzeniu tożsamości będą także wymagane np. przy logowaniu do aplikacji Moje ING mobile. Bank przewidział, że użytkownicy tej aplikacji mogą zalogować się na trzy sposoby: podając PIN do aplikacji, przedstawiając identyfikator biometryczny – odcisk palca lub obraz twarzy, albo obie na raz.

Za każdym razem, gdy użytkownik będzie się logować, automatyczny system bezpieczeństwa banku zdecyduje, czy dodatkowa autoryzacja jest konieczna.

RadioZET.pl/PAP