Zamknij

Lockdown zmusza biznes do działań online. Polskie firmy nieprzygotowane

09.02.2021 15:02
Transformacja cyfrowa firm
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Lockdown przyczynił się do rozwoju e-handlu i zmusił wiele przedsiębiorstw, aby przeniosły działalność do świata wirtualnego. Technologia ma być ratunkiem dla firmowych budżetów. Korzystają z niej również urzędy, a rządowa tarcza finansowa stoi na sztucznej inteligencji.

Lockdown ma znaczący wpływ na rozwój cyfryzacji w biznesie. W większości przypadków transformacja cyfrowa polskich firm przebiega jednak bez planu i motywacji. Przedsiębiorcy często przechodzą do świata online z przymusu, a nie z chęci rozwoju i skalowania biznesu. Tak wynika z badania „Polski rynek B2B vs Cyfrowy Megatrend”:

  • 57 proc. firm odnotowuje wpływ pandemii na digitalizację sprzedaży
  • 80 proc. firm prowadzi sprzedaż online
  • 79 proc. firm prowadzących sprzedaż online notuje zysk z działalności w sieci niższy niż jedna dziesiąta obrotów
  • 16 proc. biznesów B2B nie korzysta z kanałów online

Lockdown. Transformacja cyfrowa polskich firm

Badanie przeprowadzone przez Unity Group i Cube Research wykazało, że na rynku obecne są dwa skrajne trendy w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarze cyfryzacji. Do pierwszego należą firmy, które są już w zaawansowanej fazie transformacji, ale brakuje im czasu i ludzi. W drugiej są podmioty, które mają odpowiednie zasoby ludzkie i czasowe, ale nie mają pomysłu na zmiany lub ich nie potrzebują.

Zaskoczeniem przeprowadzonego badania jest to, że pomimo trudnych warunków pandemii aż 37 proc. respondentów nie planuje inwestycji w e-commerce oraz BI. To oznacza, że te firmy nie będą w stanie ocenić co i jak sprzedają, a tym bardziej nie będą w stanie samodzielnie sprzedawać online

Grzegorz Rudno-Rudziński, Managing Partner, Unity Group

Grzegorz Rudno-Rudziński dodaje także, że jest rozdźwięk w postrzeganiu gotowości organizacji w modelu B2B do zmiany pomiędzy właścicielami, zarządami i kierownikami. Im niżej w strukturze, tym większy sceptycyzm wobec zmian. Pracownicy patrzą często na transformację jak na dodatkową pracę bez wynagrodzenia w krótkim terminie.

Brak strategii transformacji cyfrowej

Ponad połowa polskich firm zaczyna działania w sieci bez konkretnego planu i pomysłu. Aż 54 proc, nie posiada strategii transformacji cyfrowej. Natomiast w pozostałej grupie tylko 19 proc. podmiotów deklaruje, że posiada taki dokument, a 18 proc., że prowadzi transformację cyfrową.

Równocześnie o obrotach w online powyżej 20 proc. może mówić jedno na dziesięć przedsiębiorstw, przy czym w handlu i usługach już ponad 14 proc. firm cieszy się taką strukturą obrotów. Oznacza to, że dla handlu i usług digitalizacja sprzedaży B2B, rozumiana jako zmiana technologiczna, przekroczyła próg adopcji na rynku.

Technologia w sektorze publicznym i prywatnym

Technologia pomaga w pandemii nie tylko przedsiębiorcom. W dużej mierze korzystają z niej także urzędy. Rządowa tarcza finansowa stoi na sztucznej inteligencji.

To technologia pomaga walczyć z kryzysem. Do Tarczy Finansowej wykorzystaliśmy algorytmy sztucznej inteligencji. Pozwoliło to zautomatyzować cały proces weryfikacji danych, dzięki czemu przedsiębiorca w ciągu zaledwie 24 godzin otrzymuje przelew subwencji na rachunek bankowy. Bez automatyzacji weryfikacja tych wniosków trwałaby miesiącami.

Eliza Kruczkowska, DYREKTOR DEPARTAMENTU ROZWOJU INNOWACJI W POLSKIM FUNDUSZU ROZWOJU

Przedstawiciele sektora prywatnego podkreślają, że strategia rozwoju e-commerce wymaga myślenia długofalowego i wielowątkowego. Należy unikać skupiania się wyłącznie na aplikacji sprzedażowej, która jest ważna, ale też bezpośrednio związana z wieloma innymi systemami firmy.

Staramy się działać wyprzedzająco, przygotowując nasze platformy tak, aby mogły się łatwo skalować i być gotowe na różne scenariusze. Efekty tego zaowocowały podczas lockdownu, którego oczywiście nikt nie przewidział, ale systemy były gotowe do szybkiej adaptacji na potrzeby zmiany strategii sprzedaży. To oraz nasza metodyka pracy (agile) pozwoliły nam wykorzystać szanse, jakie przyniósł kryzys.

Arkadiusz Wróbel, LPP S.A. dyrektor IT

Firmy nie doceniają digitalizacji

Najczęściej pomijane przez firmy są rozwiązania służące do integracji – tych nie planuje wdrażać aż 60 proc. firm. Odróżnia to analizowaną branżę B2B od dojrzałej branży B2C. Na drugim biegunie są narzędzia typu PIM (systemy zarządzania informacją produktową), które z całej architektury omnichannel notują najszybsze tempo wzrostu. Co prawda posiada je obecnie zaledwie 20 proc. firm, ale kolejne 30 proc. ma w planach ich wdrożenie.

Wraz z rozwojem infrastruktury cyfrowej w firmie warto zadbać również o cyberbezpieczeństwo, bowiem przestępcy także przenieśli się do świata online.

RadioZET.pl